23.05.2014 12:38

DRUMURI MAI BUNE

O economie veritabila este lipsita de puteri daca nu dispune de o retea buna de transporturi, iar autostrazile de calitate raman a fi un pilon important in infrastructura si asa slaba a RM. Tara noastra beneficiaza in prezent de mai multe granturi si finantari de reconstructie a drumurilor, iar unul dintre acestea este portiunea Sarateni Soroca, care va fi gata in vara acestui an. Despre mersul lucrarilor aflam in analiza urmatoare.

Pornind din capitala spre nord, tara noastra are 2 artere de circulatie de importanta nationala si internationala: M14 si drumul M2. Ultimul, incepe din Chisinau si se incheie in localitatea Cosauti, raionul Soroca, la 168 km distanta de capitala. Portiunea de la sarateni pana la Soroca, este momentan in reconstructie iar lucrarile de reparatie a 93 de km de autostrada costa 130 milioane de dolari, bani oferiţi de Guvernul SUA în formă de grant pentru lucrări de construcţie, reabilitare şi supraveghere. Executorii lucrărilor sunt compania austriacă Strabag pentru porțiunea Ghindeşti - Soroca, și consorțiul turc SUMMA-ONUR pentru porțiunea Sărăteni-Ghindești. Firmele au fost contractate acum doi ani in urma unui concurs de oferte, iar proiectul este finanțat de Guvernul SUA prin intermediul Corporației Provocările Mileniului. Calitatea lucrărilor efectuate este verificată de două companii internaționale, dar și de experți independenți.

Alan Knight manager de echipă, proiectul de reabilitare M2: «Ne așteptăm ca să încheiem lucrările la timp. Avem speranta ca vom oferi un produs la standarte înalte.”

O problemă constatată de către companii ține de pregătirea sau lipsa personalului calificat autohton care ar putea fi implicat la lucrările de reabilitare a drumului. O inovatie a acestui proiect este faptul ca firmele si-au amenajat propriile uzine de asphalt si beton, iar muncitorii antrenati in producere sunt atat cei autohtoni cat si persoane din alte tari. Chiar si unele materiale au fost aduse de la mii de km distanta.

O alta problema, si desigur una rusinoasa pentru tara noastra este furtul semnelor de circulație instalate pe durata lucrărilor și cazurile de sustrageri a unor bunuri ale companiilor, care deși nu afectează mersul lucrărilor pot afecta securitatea participanților la trafic în mod special a șoferilor care nu cunosc traseul sau se deplaseaza pe timp de noapte.

Intre timp, beneficiarii de buna credinta a acestui proiect, adica locuitorii din zona unde e reconstruita autostrada, afirma ca odata cu reconstructia autoastrazii are loc si o mai buna interconectare a satelor din zona la caile de acces.

Serghei Nagorneac primarul com.Prodănești, r. Florești: "Condițiile pentru acitivitatea întreprinderilor comerciale și agricole au devenit mai bune. Transportul de mărfuri e mai fluid. La fel, în mod prompt ajunge și ambulanța în comunele Prodănești, Căprești.”

După finalizarea lucrărilor de construcție, în luna august a anului curent, va demara perioada de un an de zile de notificare a defecțiunilor, cînd companiile vor fi obligate să înlăture din resurse proprii eventuale defecțiuni produse pe traseu.

Comentarii