08.12.2015 09:18

Agricultorii găsesc noi piețe de desfacere

Peste 7 mii de producători agricoli au beneficiat de finanțare și noi cunoștințe în cadrul Proiectului Competitivitatea Agricolă și Dezvoltarea Întreprinderilor (ACED). Mai mult, ei au reușit să-și întărească pozițiile pe piața UE și să cucerească altele noi în Dubai, Bangladesh sau Egipt. Proiectul își încheie activitatea în martie 2016, iar agenția americană USAID va lansa un alt proiect pentru agricultori pe o perioadă de cinci ani.

Timp de 5 ani, cât și-a desfășurat activitatea Proiectul Competitivitatea Agricolă și Dezvoltarea Întreprinderilor (ACED), agricultorii de pe ambele maluri ale Nistrului au obținut acces la noile tehnologii. Datorită faptului că au participat la seminare și expoziții internaționale, ei au reușit să-și schimbe strategia de marketing și, în rezultat, să crească volumul exporturilor. Beneficiarii proiectului au livrat mărfuri pe piețele străine în valoare de 26 milioane de dolari și au făcut investiții de 15 milioane de dolari.

Sergiu Postica, Asociația Producătorilor și Exportatorilor de Struguri de Masă, Costești: Noi am fost creați în cadrul proiectului ACED. Asociația noastră a fost dezvoltată cu ajutorul lor. Noi am avut parte de diferite vizite peste hotare, studiu de fezabilitate, sponsorizate de ACED.

Stela Cetulean, director Lefrucom, Soroca: Am participat la diferite proiecte. Acolo am învățat management și tehnici de comunicare sau cum să ne prezentăm produsul. Am făcut schimb de experiență în mai multe țări.

Pavel Gangan, producător agricol, Regiunea Transnistreană: Am obținut multe informații utile despre cum să plantăm căpșună și struguri. Proiectul ACED m-a ajutat să-mi construiesc o seră.

Conform spuselor ministrului în exercițiu Ion Sula, un suport mare a fost acordat Agenției Naționale pentru Siguranță Alimentară în instruirea inspectorilor fitosanitari din țara noastră și dotarea unui laborator fitosanitar modern.

”Vreau să menționez că, până la sfârșitul anului 2015, vom avea acreditat unicul laborator în spațiul post-sovietic după sistemul 17025, care va fi recunoscut la nivel internațional”, - a menționat Sula.

În cadrul proiectului ACED a fost lansat și brandul național ”Moldova - Gustul contează”. Sub acest brand, producătorii noștri se fac mai cunoscuți la expozițiile internaționale. Însă, chiar dacă se depun eforturi considerabile, fermierii continuă să se confrunte cu problema extinderii piețelor de desfacere - lucru confirmat și de reprezentanții proiectului ACED.

”Producătorii agricoli s-au obișnuit cu piața rusească și standardele acesteia. Ei trebuie să-și lărgească viziunea, să urmărească piețele asiatice și pe cele europene, care au cu totul altfel de standarde de calitate și de ambalare”, - a declarat director proiectului ACED James Herne.

Al doilea proiect de sprijin pentru producătorii agricoli va fi lansat în a doua jumătate a anului 2016 și va avea o durată de 5 ani.

Comentarii