17.06.2015 12:54
Barometrul de afaceri
Într-un context politic și economic incert, mai multe întreprinderi străine cu activitatea în Moldova consideră că mediul de afaceri este defavorabil, ele sunt îngrijorate și stau în așteptare, se arată în cel de-al doilea Barometru de afaceri, elaborat de Camera Moldo-Franceză de Comerț și Asociația de Colaborare economică moldo-germană.
Desemnarea unui guvern minoritar, organizarea alegerilor locale in luna iunie, criza din sectorul bancar, dar și ritmul lent de realizare al reformelor a influențat o scădere sensibila in cel de-al doilea trimestru. Potrivit Barometrului de afaceri, pe parcursul ultimului trimestru cifrele de afaceri și veniturile au fost cu mult sub așteptările întreprinderilor chestionate. Perceptia climatului de afaceri este la un nivel mai negativ decit cel asteptat si este catalogat drept foarte defavorabil.
”Este vorba de perceperea indicatorilor de afaceri. Acest indicator a fost într-un regres considerabil, fapt care a avut o repercusiune asupra rezultatelor generale ale barometrului de afaceri. În ceea ce privește propriul climat, întreprinderile rămân într-o oarecare măsură optimiste, dar este un optimism foarte rezervat. Iar acest lucru are o influență asupra creării locurilor de muncă și asupra performanțelor generale ale întreprinderilor” , susține președintele CCI Franța-RM, Emmanuel Sculios.
Totuși, în pofida unei tendinte generale negative, întreprinderile chestionate se așteaptă la o îmbunătățire a afacerilor în trimestrul următor. Autorii barometrului au mai constatat că
numărul salariaților a rămas stabil cu o ușoară descreștere a efectivului, chiar dacă așteptările companiilor au fost altele. Antreprenorii germani și francezi din țara noastră nu au indicat că ar avea intenția să facă noi angajări în perioada imediată. Totodată, în primul trimestrul doi al anului, cifrele de afaceri și veniturile au fost cu mult sub așteptările acestor companii.
”În ceea ce privește investițiile, suntem surprinși să vedem o creștere a acestora. În trimestrul trecut, ei au investit chiar mai mult decât au sperat. Și pentru trimestrul următor sunt prevăzute de asemenea investiții, chiar dacă volumul acestora nu este semnificativ”, directorul Asocației ”Colaborare economică moldo-germană”, Joachim Bishof.
În concluzie, autorii studiului susuțin că percepția climatului de afaceri s-a dovedit a fi cu mult mai negativă pe parcursul trimestrului doi decît cea exprimată în cadrul primului barometru. Previziunile pentru următorul trimestru rămîn a fi negative, chiar dacă pot fi observate unele îmbunătățiri în comparație cu constatările din trimestrul trecut. În cadrul barometrului de afaceri au fost chestionate peste 100 de întreprinderi mixte, moldo-franceze și moldo-germane. Majoritatea acestora reprezintă afaceri în domeniul agriculturii, comerțului, sectorului energetic și telefoniei mobile.