21.04.2015 08:42
Barometrul de afaceri din Republica Moldova: previziunile rămân a fi negative pentru următorul trimestru
Pe parcursul ultimului trimestru, agenții economici au calificat climatul de afaceri din țară ca fiind unul nefavorabil. Cel puțin de această părere sunt reprezentanții întreprinderilor chestionate în ultimul ”Barometrul de afaceri din Republica Moldova”. Studiul prezentat astăzi de Camera Franceză de Comerț și Industrie din Moldova și Asociația de Business Moldo-Germană, mai arată că, în linii mari, previziunile rămîn a fi negative pentru următorul trimestru, iar antreprenorii moldoveni chestionați se așteaptă la o deteriorare a climatului de afaceri.
Barometrul este un instrument care permite întreprinderilor să se expună în fiecare trei luni asupra mediului de afaceri. Antreprenorii au posibilitatea să răspundă electronic, rapid, simplu şi în manieră anonimă la șase teme precise: Perspectivă de afaceri, Cifra de afaceri, Investiţii, Ocuparea forței de muncă, Profit și Climatul de afaceri.
”La principala întrebare dacă este climatul de afaceri pozitiv sau negativ, fără îndoială, săgeata a oschilat în stânga, ceea ce înseamnă că îantreprenorii nu sunt mulțumiți și vor ca lucrurile să se schimbe. În același timp, la întrebările concrete ce țin de cifra de afaceri, care sunt așteprările pentru următrul tremestru, și dacă vreți să oferiți locuri noi de muncă, se vede că oamenii totuși rămân optimiști”, susține Olga Darras, director, Camera Franceză de Comerț și Industrie din Moldova.
Totodată, am observat că din păcate businessul mic și mijlociu practic nu prea cunoaște despre existența acestui instrument.
In țările occidentale, precum Germania și Franța, acest instrument este folosit de comunitatea de afaceri de mai multe decenii, potrivit directorului Asociației Moldo-Germane de Business , în aceste țări barometrul și-a demonstrat eficiența și a devenit un mijloc puternic de dialog între guvern, grupurile de interese și antreprenori.
”Aceste studii lucrează mai degrabă pe un termen lung și rezultatele lor influențează politica statului German, fiindcă autoritățile nu au dorința de a lucra împotriva economiei și atunci este un fel de reflație între starea de spirit a antreprenorilor și acțiunile statului”, informează
directorul ”Asociația de Business Moldo-Germană” Joachim Bischof.
Primele încercări de a realiza Barometrul de Afaceri în Moldiva datează din 2011. Iar începând cu această primăvară, el va fi publicat de patru ori pe an, cuprinzând mai mulți respondenți și fiind totodată accesibil publicului larg.