30.11.2014 15:10

CÂT AU CHELTUIT CONCURENȚII ELECTORALI PENTRU PROMOVARE

Peste 116 mil. 780 mii lei au cheltuit în total concurenții electorali pentru campania din acest an. potrivit datelor CEC Cele mai mari cheltuieli au fost făcute de (CARTON IN) de Partidul Liberal Democrat din Moldova.

Suma acestora se ridică la 36 milioane 985 mii de lei. Pe locul doi, după cheltuielie de promovare, se plasează Partidul Democrat din Moldova, cu 35 milioane 20 mii de lei.

Partidul Socialiștilor a cheltuit circa 13 milioane 250 mii de lei,Partidul Liberal reformator a investit în promovare 4 milioane 630 mii de lei, iar Partidul ”Pentru Neam și Țară” - 4 milioane 190 mii de lei.

Spre deosebire de campaniile precedente, de această dată Partidul Comuniștilor a cheltuit pentru promovarea imaginii mai puțini bani - doar 3 milioane 490 mii de lei. Partidul Popular a alocat pentru cheltuielile în campania electorală 1 milion 170 mii de lei și peste 317 mii 700 lei au fost chletuite de Uniunea Centristă.

Blocul Electoral ”Alegerea Moldovei - Uniunea Vamală” a declarat cheltuieli în sumă de 293 mii 500 lei, iar partidul ”Renaștere” - în sumă de 249 mii 300 lei. Circa 208 mii 990 lei sunt cheltuielile înregistrate de Mișcarea Populară ”Antimafie”, iar cele efectuate de partidul ”Forța Poporului” se ridică la 185 mii 760 lei.


Candidații independenți Oleg Cernei, Valeriu Pleșca și Anatolie Doga au cheltuit câte 183 mii 130 lei, 179 mii 340 lei și, respectiv, 36 mii lei.


Partidul Comunist Reformator a avut cheltuieli în sumă de 36 mii 400 lei, Partidul Popular Creștin Democrat -35 mii 300 lei, Acțiunea Democratică - 21 mii 760 lei, Partidul Național Liberal - 17 mii 100 lei, iar Uniunea Centristă - 317 mii 700 lei.

Două partide politice, ”Patrioții Moldovei” și ”Democrația Acasă” au declarat zero cheltuieli, potrivit rapoartelor financiare prezentate la Comisia Electorală Centrală. De asemenea, partidul politic ”Patria”, care a fost scos din cursa electorală, a menționat cheltuieli în sumă de 12 milioane 780 mii lei (CARTON OFF).

Circa 96,62% din suma totală, cheltuită de partidele și candidații independenți în campania electorală 2014, reprezintă cheltuieli pentru publicitate. Partidele au dat preferință promovării imaginii prin intermediul televiziunii. Astfel, 70% din fondurile publicitare ale partidelor au fost alocate anume publicității la TV.

Potrivit organizației ”Promo-Lex”, partidele înscrise în cursă au admis cheltuieli fără acoperire în sumă de peste 3,3 mil. lei. Aproximativ 1,6 mil. lei din această sumă au fost cheltuite pentru diverse evenimente, 1,2 mil. lei pentru publicitate, iar restul sumei – pentru chirie și alte servicii.

În același timp, doar 3 concurenți electorali din 26 au raportat cheltuieli pentru retribuirea muncii, servicii de întreținere a sediilor permanente și servicii de comunicații și niciun concurent electoral nu a indicat cheltuieli pentru recompense, deplasări și servicii de consultanță, se arată în raportul ”Promo-Lex”. Partidul Liberal Democrat și Partidul Democrat au avut cele mai mari cheltuieli nedeclarate.

Comentarii