04.11.2014 17:12
CÂT ȘI CUM PLĂTIM PENTRU APA CONSUMATĂ
Organizaţia obştească „Protecţia Consumatorului” anunță că va organiza pe 17 noiembrie, la ora un meeting de protest. Potrivit reprezentanților organizației, edilului capitalei nu a implementat decizia Curții Supreme de Justiție, care a obligat „Apă-Canal Chișinău” să instaleze în apartamentele consumatorilor apometre din contul furnizorului de apă. Totodată, organizația susține că metodologia de achitare a consumului de apă este ilegală, deoarece nu există contracte încheiate între furnizor și fiecare consumator în parte.
Conform Legii cu privire la apa potabilă, care a intrat în vigoare la 14 septembrie 2014, consumatorul acum este obligat să achite apa consumată în conformitate cu datele contorului comun de bloc, nu cel din apartament, astfel furnizorii de servicii, în particular Apă-Canal, pot solicita taxă suplimentară pentru pierderi în sistem, potrivit preşedintelui organizaţiei, Petru Guţul.
"Mă miră ce face Parlamentul. Consumatorii suportă pierderi de milioane. Aceștia, trebuie să plătească doar ceea ce arată contorul din apartament, în timp ce, potrivit legii, consumatorii sunt obligați să achite ceea ce arată contorul comun al blocului", declară PETRU GUȚUL, președinte, Organizaţia obştească „Protecţia Consumatorului”.
Totodată, reprezentanta organizaţiei, Tatiana Gogu, a declarat că în anii 2009-2010 Apă-Canal a adunat de la consumatori prin intermediul unor decizii dubioase peste 1 mlrd și jumătate de lei. Mai mult, Tatiana Gogu a subliniat că potrivit Legii cu privire la drepturile consumatorilor, nimeni nu este în drept să impună oamenilor vreun serviciu fără acceptul acestora exprimat într-un acord bilateral.
"Este o încălcare. Contractul înseamnă încheerea unui acord dintre două părți, în acest caz, Apă-Canal și consumatorul. Ei nu vor să facă acest lucru, deoarece dacă noi vom avea la mână acest contract, vom avea dreptul să cerem socoteală pentru achitarea plăților în plus", spune TATIANA GOGU, membru, Organizaţia obştească „Protecţia Consumatorului”.
Potrivit directorului, serviciului relații clienți de la Apă-Canal Chișinău, Vladimir Mocreac, diferența dintre ceea ce arată contorul personal și cel al blocului persistă mereu din cauza rețelelor și tehnologiilor învechite. Acesta susține că problema se va rezolva în mare parte după ce instituția va instala contoare proprii în fiecare apartament, cheltuieliele de instalare ,însă, potrivit reprezentantului Apă-Canal, ar trebui suportate de consumator. Și doar după aceasta furnizorul va încheia un contract oficial cu fiecare dintre aceștia.
Locatarii confirmă existența problemei. Ei susțin că în fiecare lună sunt nevoiți să achite pentru o cantitate de apă mai mare decât cea consumată în real.
Potrivit lui Mocreac, întreg procesul este tergiversat de Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică, care întârzie cu aprobarea regulamentului și a metodologiei de plată. Acesta consideră că ANRE trebuie să își anunțe decizia până la sfârșitul anului 2014, după care procesul de instalare a contoarelor ar putea începe.
Până în prezent, potrivit datelor oferite de Apă-Canal, instituția a instalat contoare moderne proprii în apartamentele a cinci blocuri din capitală și respectiv a încheiat contract cu fiecare dintre consumatori.