19.08.2014 15:51

CUM PROTEJĂM CONSUMATORII?

Protecţia consumatorilor este una dintre politicile promovate de orice stat modern, datorită importanţei pe care o reprezintă pentru economie. In Republica Moldova insa, de multe ori, drepturile consumatorilor sunt încălcate fără nicio teamă, deoarece foarte puţini le cunosc, dar şi mai puţini sunt gata să le apere în judecată.

Cele mai multe incalcari privind drepturile consumatorilor se inregistreaza in comert. Acestui sector ii revin peste 80 la suta din totalul incalcarile depistate de Agentia pentru protectia consumatorilor in urma verificarilor. Cel mai des sunt comercializate produse fara marcaj, lipseste inormatia pentru consumatori, nu sunt respectate normele de stocare, iar deseori marfa vinduta nu detine certificate de calitate sau provenienta. Urmatorul sector in topul incalcarilor privind drepturile consumatorilor este – prestarea serviciilor. Pe linga nerespectarea termenilor de efectuare a numitor lucrari, deseori calitatea serviciilor lasa de dorit, iar prevederile contractuale sunt mai mult in interesul prestatorului de servicii, nu si a beneficiarului. In scopul imbunatatirii protectiei consumatorilor, autoritatile au elaborata si o strategie nationala in acest domeniu pentru anii 2013-2020. Totodată, deşi Strategia a fost realizată în proporţie de 80%, sunt un şir de obiective ce au rămas neatinse şi urmează a fi realizate. Cele mai importante acţiuni sunt cele cu referire la dezvoltarea şi perfecţionarea cadrului normativ privind reglementarea calităţii produselor şi serviciilor, precum şi legislaţia ce ţine de soluţionarea judiciară şi extrajudiciară a conflictelor şi recuperare a prejudiciilor. Insa un factor important ce determină lipsa de funcţionalitate a instituţiilor este consumatorul neinformat şi neîncrezator în capacităţile instituţionale existente.

Comentarii