27.10.2016 11:05
De ce trebuie să ai anvelope de iarnă în sezonul rece
În fiecare an, înainte de venirea iernii, auzim şi citim comentarii de genul „eu nu am nevoie de cauciucuri de iarnă, că mă descurc şi cu cele de vară pe zăpadă”.
Ei bine, pe lângă faptul că e foarte periculos să faci asta, rişti să intri în atenţia Poliţiei şi să primeşti o amendă consistentă. Dacă nu eşti convins încă de faptul că ai nevoie de anvelope de iarnă în sezonul rece, iată câteva motive.
Dacă vine iarna, înseamnă că o să fie frig şi, cel mai probabil, o să ningă. Aşa că ar fi bine să îţi echipezi maşina cu anvelope de iarnă. Astfel, atunci când o să dai de greu o să poţi înainta fără să blochezi drumul, fără să-ţi strici maşina şi fără să răneşti pe cineva.
În cazul în care nu eşti convins încă de utilitatea cauciucurilor de iarnă, iată câteva motive pentru care ar trebui să renunţi la gumele de vară în favoarea celor gândite pentru a face faţă frigului:
1. E ilegal să circuli pe drumuri acoperite cu zăpadă, polei sau gheaţă cu o maşină care nu e echipată cu anvelope care poartă marcajul M+S (sau M.S. sau MS sau M&S).
2. Aderenţa este mult mai bună. Cauciucurile de iarnă sunt mai moi decât cele de vară şi au fost gândite pentru temperaturi mai mici de 7 grade Celsius. Gândeşte-te aşa: un burete moale şi poros nu e foarte uşor de mutat pe o bucată de asfalt, în vreme ce un burete îngheţat bocnă se comportă ca un puc de hochei. Acum imaginează-ţi că anvelopa e buretele.
3. O anvelopă de iarnă e făcută pentru a se autocurăţa de zăpadă în timpul mersului, în vreme ce o anvelopă de vară e făcută pentru a se autocurăţa de apă.
4. Îţi protejezi gumele de vară şi le prelungeşti viaţa. Dacă ai decis că merită să-ţi cumperi cauciucuri de iarnă, înseamnă că anvelopele de vară stau la păstrare câteva luni în fiecare an, nu?
Cauciucuri de iarnă sau all-season?
E adevărat că anvelopele all-season (sau mixte, cum vrei să le spui) respectă cerinţele legale, şi anume poartă marcajele necesare (M+S, M.S., MS sau M&S). Dar, cu toate acestea, cauciucurile de acest gen sunt bune doar în zonele în care iernile sunt foarte blânde, iar ninsorile sunt aproape inexistente.
Bineînţeles, aşa cum am văzut în anii trecuţi, iernile pot deveni chiar violente, aşa că în astfel de condiţii nu prea ai ce să faci cu anvelopele all-season.
Dar pot să pun două anvelope de iarnă pe roţile care asigură tracţiunea, iar pe celelalte două să stau cu pneuri de vară, nu?
Bineînţeles că poţi, dar asta nu înseamnă că e şi bine. Pentru început, Poliţia Rutieră spune că autoturismele personale trebuie să fie echipate cu anvelope de iarnă pe toate roţile, în vreme ce vehiculele de transport marfă de peste 3,5 tone şi cele de transport persoane cu peste nouă locuri trebuie să fie echipate cu anvelope de iarnă doar pe axele de tracţiune.
Jante de tablă sau din aliaj?
Probabil ai auzit la vulcanizare sfatul de a folosi jante din tablă pentru setul de pneuri de iarnă. Ei bine, trebuie să ştii că e un sfat destul de bun.
Sigur, cumpărarea unui set de jante din tablă măreşte suma totală de plată, dar îţi oferă mai multe avantaje.
Pentru început, jantele din aliaj folosite pentru roţile de vară sunt protejate de sarea şi celelalte substanţe folosite la deszăpezire. Apoi, scapi de grija că angajaţii de la vulcanizare o să-ţi zgârie jantele din aliaj de fiecare dată când îţi schimbi anvelopele. Totodată, jantele de tablă sunt mai uşor de reparat şi mai ieftine la capitolul întreţinere.
Evident, dacă ţii la aspectul maşinii tale, s-ar putea să nu vrei jante plictisitoare din tablă, dar gândeşte-te că investeşti în protejarea jantelor strălucitoare folosite împreună cu cauciucurile de vară.