04.05.2015 09:16
Drumuri și căi ferate mai bune, datorită Acordului de Asociere
Un nou infografic și o notă analitică lansată de Budgetstories.md desfășoară beneficiile Acordului de asociere pentru transporturile din Moldova. În prezent, există 3.336 km de drumuri naționale, dintre care 41% sînt în stare bună, 38% - în stare mediocră, iar 21% - în stare rea și foarte rea, informează noi.md.
În același timp, transportul feroviar din Moldova este administrat de un singur operator – ÎS Calea Ferată din Moldova, care nu este capabil să menţină o stare tehnică bună a infrastructurii feroviare şi să organizeze o logistică eficientă a transportului de mărfuri şi pasageri. Viteza mică de circulaţie a trenurilor şi majorarea continuă a tarifelor la transportul de mărfuri din cauza subvenţiilor încrucişate a condus la reducerea în volum absolut a traficului feroviar de mărfuri şi pasageri, precum şi la diminuarea continuă a cotei de piaţă.
Așadar, Acordul de asociere prevede reabilitarea a 1.974 km de rețele strategice de drumuri și a peste 1.000 km de legături feroviare, pentru a fluidiza traficul internațional. Primii pași în cadrul Acordului au fost deja făcuți – au fost alocați 36,3 milioane de euro din partea BERD pentru reparația drumului Bălți-Sărăteni, iar în decursul anului se planifică investiții în valoare de 287 de milioane de euro pentru reabilitarea și construcţia a 16 segmente de drumuri naționale cu o lungime de 330 km, dar și 105 milioane euro din partea BERD și BEI pentru reabilitarea a trei porțiuni de cale ferată de importanță majoră, bani care vor merge și la procurarea a opt locomotive.
În rezultat, se vor crea condiții mai sigure pentru transportul de mărfuri periculoase și se vor introduce tahografe la bordul vehiculelor, dar și dispozitive de limitare a vitezei (100 km/h pentru microbuze cu peste 8 locuri și 90 km/h pentru camioane cu masa maximă de peste 12 tone). În plus, timpul maxim de șofat va fi limitat, pentru a spori siguranța tuturor participanților la trafic. De asemenea, începînd cu anul 2017, vehiculele vor fi exploatate doar după omologarea conform cerințelor tehnice UE, iar taxele de utilizare a drumurilor pentru camioane cu masă mai mare de 12 tone vor fi majorate.
Transportul feroviar se va reforma prin separarea serviciilor de transport a călătorilor de serviciile de transport-marfă, dar și prin instituirea unei autorități de siguranță și supraveghere, care va autoriza operatorii și gestionarii de infrastructură. În plus, pasagerii își vor putea cumpăra bilete online, iar protecția consumatorilor va fi îmbunătățită. Călătorii vor beneficia de compensații în caz de întîrzieri – returnarea a 50% din prețul biletului sau hrană gratuită pentru o întîrziere mai mare de 60 de minute, sau cazare și transport gratuit, dacă este necesară șederea peste noapte.