28.01.2016 14:27
Drumurile locale vor fi gestionate de primari
Ministerul Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor a inițiat o nouă politică publică, potrivit căreia primăriile de nivelul unu și doi vor lua la balanță drumurile locale. Concomitent, acestora li se vor transfera surse din Fondul Rutier pentru reparația și întreținerea infrastructurii.
Ministerul Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor susține că dorește să stabilească un mecanism clar și transparent al modului de repartizare a banilor din Fondul Rutier și a elaborat în acest scop o nouă metodologie. Potrivit documentului, o parte dintre drumurile locale urmează să fie gestionate de primării, iar alocațiile pentru reparația și întreținerea infrastructurii rutiere vor fi făcute în funcție de performanțele obținute, kilometrajul traseelor, intensitatea de circulație, dar și contribuțiile populației la Fond. Totuși, reprezentanții ministerului recunosc că cuantumul acestor defalcări nu va fi în stare să acopere integral necesitățile reale.
”Această politică publică deschide posibilități noi pentru reprezentanții autorităților publice locale de nivelul 1 și 2. Aici vorbesc de co-participare: există o anumită sumă, care poate fi folosită după destinație, însă care ulterior poate fi completată cu participarea din alte fonduri de dezvoltare regională, externă sau cu participarea localnicilor și agenților economici interesați”, - a explicat viceministrul Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor Vitalie Rapcea.
Întreprinderile de deservire a drumurilor susțin că noua metodologie este utilă, mai ales că aceasta deja este aplicată pentru finanțarea traseelor de importanță națională. Doleanța lor însă este ca Ministerul Finanțelor să transfere la timp banii din Fondul Rutier, în condițiile în care doar pentru 2015 au fost formate restanțe de peste 360 mil. lei.
”La moment, Administrația de Stat a Drumurilor ne este datoare cu 6 milioane. Plus, în baza programului de reparație a drumurilor, primăria ne este datoare cu 4 milioane de lei. Aceste 10 milioane se resimt, mai ales în condițiile de iarnă”, - a menționat directorul SA ”Drumuri-Ialoveni” Ștefan Caunov.
De altă parte, transportatorii se plâng de calitatea proastă a drumurilor naționale și locale, în timp ce mărimea taxelor rutiere este doar în creștere. Ei spun că este nevoie ca Legea Fondului Rutier să fie revizuită, în așa fel încât sursele de acumulare ale Fondului să fie diversificate, similar sistemelor din țările din regiune.
”De repartizat e bine, dar avem nevoie să acumulăm resurse. Astfel, e nevoie să fie clar scris cine și ce plătește, pentru ca să fie clar, atât pentru cetățeni, cât și pentru noi, că noi vom avea resurse pentru drumuri”, - a spus directorul executiv al Uniunii Transportatorilor şi Drumarilor Dumitru Albuleasa.
Consultările publice ale proiectului de politică ”Eficientizarea drumurilor locale”, începute încă în septembrie 2015, au fost definitivate astăzi, iar planul de acțiuni pentru implementarea acesteia va fi prezentat, cel mai probabil, către luna aprilie. Politica respectivă a fost elaborată în conformitate cu prevederile Strategiei de dezvoltare regională și de descentralizare și a Strategiei de Transport și Logistică.