14.04.2016 13:48

Liberalii ar putea lăsa Calea Ferată fără bani și locomotive

BERD va aloca ÎS „Calea Ferată a Moldovei” un credit în valoare de 53,5 milioane de euro pentru procurarea locomotivelor și modernizarea infrastructurii.


Se preconizează că proiectul va fi susținut pe bază de paritate și de BEI. Astfel, suma totală a investițiilor (inclusiv granturile) ar putea constitui 110 milioane de euro. Dar asta nu e tot.

„Suma de 110 milioane de euro este primul contract. În total, am putea obține jumătate de miliard de euro de la BERD și BEI. În prezent, este efectuat studiul de fezabilitate a infrastructurii, pentru ca să putem proiecta”, a comunicat într-un interviu pentru publicația ramurală, directorul general al întreprinderii Iurie Topala, informează NOI.md.

La schimbarea puterii, liberalii mereu negociază pentru partidul său funcții „bănoase”. Să ne amintim de obținerea de către PL a portofoliilor de la ministerul transporturilor și infrastructurii drumurilor, împreună cu Fondul rutier, ale Ministerului Apărării cu patrimoniul imens sub formă de terenuri (inclusiv în capitală), armament și alte bunuri materiale, ale Ministerului Mediului cu Fondul ecologic, ÎS „Moldsilva” cu fondul forestier, tăiat nemilos, și Calea Ferată a Moldovei cu activele rămase.

Pe de o parte, atragerea investițiilor este o chestie foarte bună, dar pe de alta, ținînd cont de numeroasele scandaluri de corupție, cu implicarea reprezentanților Partidului Liberal, apare întrebarea – ce cotă va fi „tăiată” din acele credite? Chiar dacă ciupim foarte puțin, de exemplu, o zecime sau o sutime de procent, oricum e mult. Iar schemele se cunosc demult, sînt verificate și perfecționate, în pofida tuturor tenderelor de achiziții publice.

În special, în 2012-2013, la CFM, la inițiativa ministrului transportului de atunci Anatol Șalaru, a fost efectuată o afacere cu reparația a cinci trenuri diesel. Trenurile ruginite erau „modernizate” la o uzină din România la prețul de 2,3 milioane de euro bucata (uzina de reparație și construcție a vagoanelor de pasageri de la Dnepropetrovsk propunea pentru serviciile sale $750 mii/buc.) și erau expediate beneficiarului chiar fără certificate. Iar în 2015, actualul ministru al justiției Cebotari în ultima lui zi de muncă în funcția de director general al CFM a semnat contracte dubioase cu două companii IT în valoare de 2 milioane de dolari pentru elaborarea și administrarea platformei online de vînzare a biletelor de tren (după o lună de zile, aceasta și-a sistat activitatea). De ce această tradiție ar trebui să fie încălcată de actualul conducător liberal? Cu atît mai mult cu cît în spatele lui stă ministrul transportului din același partid.

Iurie Topală este și consilier municipal în CMC din partea liberalilor, asigurînd în fracțiunea sa susținerea primarului general Dorin Chirtoacă. Potrivit presei, în cadrul alegerilor locale din 2015, el a donat oficial pentru campania electorală a PL 50 de mii d elei, iar neoficial el este numit drept unul dintre finanțatorii Partidului Liberal.

Familia lui deține SRL „Cremenmar” și SRL „Ruta-Prim Service”, ce administrează rutele microbuzelor nr. 113, 135, 186, 188, 192 (240 de mașini) și de autobuze 122A, A—10 și 28. Specialiștii spun că aceste rute de autobuze sînt cele mai profitabile din Chișinău și au fost luate de către primarul general de la Parcul Urban de Autobuze anume pentru Topală. Cum cîțiva ani, Topală a acționat primăria în judecată, cerînd 10 milioane de lei drept compensații din bugetul capitalei pentru transportarea în perioada 2010-2012 a pasagerilor cu facilități pe ruta nr. 28 Chișinău-Grătiești (decizia privind alocarea rutei a fost semnată de Dorin Chirtoacă). Din acest motiv, la sfîrșitul anului 2012, el a sista deservirea rutei. Însă la începutul anului 2013, a reluat activitatea de transport a pasagerilor, deoarece Parcul de Autobuze s-a obligat să compenseze pierderile.

Dl Topală este co-fondatorul SRL „Veneta- construct (toate persoanele juridice sînt înregistrare pe o singură adresă). Această firmă, chipurile, construiește un stadion pentru baseball pe un teren de 2,4 ha lângă circ, care a fost transmis în arendă Ligii de Baseball. Președintele ligii Valerii Ghidikov este partenerul lui de afaceri în cadrul „Veneta-Construct”. Însă Iurie Topală a negat o perioadă îndelungată apartenența sa la acest obiect și la această companie.

Potrivit unor date, în afară de terenul de lîngă circ, directorul general al CFM și consilierul municipal mai deține cîteva terenuri cu suprafața totală de cîteva hectare, care nu se știe cum au ajuns la el. Ajuns în funcția de director general al CFM, el a efectuat imediat inventarierea terenurilor ce aparțin întreprinderii. Potrivit informațiilor noastre, el are în vizor parcul cu suprafața de 3 ha de lîngă spitalul feroviar din Chișinău.

În principiu, nu-i va fi greu să pună mîna pe acest pămînt, deoarece conform condițiilor creditului european, CFM va trebui restructurată, împărțind sferele de activitate. Desigur, de medicina feroviară nu va fi nevoie în afaceri. Aceasta va fi separată, iar pămîntul, inițial, va fi dat în arendă, iar apoi va fi privatizat, uitînd că parcul este cea mai importantă componentă a reabilității pacienților spitalului. Cu asemenea planuri, această restructurare ar putea prejudicia această întreprindere strategică.

Creditele europene enorme nu sînt greu de „valorificat”, problema este cît de eficient vor fi cheltuiți acești bani, deoarece aceștia vor trebui restituiți din contul prețurilor al bilete și tarifele pentru transportul mărfurilor (în cel mai rău caz – din bugetul de stat). Toți văd ce se întîmplă cu creditele din aceleași surse pentru reabilitarea străzilor capitalei, sub conducerea membrului aceluiași partid. Rețelele de socializare sînt actualizate permanent cu fotografii noi, ce denotă atrocitățile gestionării capitalei și cheltuielilor ineficiente ale mijloacelor publice.


Comentarii