31.05.2014 12:58
MATERIA PRIMA
Secretul unui proiect in constructii consta in imbinarea perfecta a tehnologiilor cu factorul uman dar conteaza si materia prima care este folosita. Pana acum, in tara noastra, produsele folosite la constructia autostrazilor erau aduse de la sute de km distanta pentru a le utiliza la reparatia dar si reconstructia drumurilor. Acum insa, companiile straine care repara autostrazile din Moldova au amenajat uzine de producere a materiei, chiar in zona in care se desfasoara lucrarile.
Doua astfel de fabrici gasim in apropiere de localitatea Ghindesti, raionul Floresti. Acestea sunt specializate in producerea si reciclarea asfaltui si fabricarea betonului. Uzinele au fost edificate in timp record, iar statul are doar de castigat de pe urma acestui proiect. Uzina austriaca de fabricare are o capacitate de 280 de tone de asfalt pe oră, iar uzina de reciclare - o capacitate de 500 tone pe oră.
Reiff Veit manager de echipă, compania de reconstrucții: ” La această uzina producem asfaltul nostru în întregime, pentru acest proiect ne-am propus sa facem aproximativ 120 de mii de tone. Avem totuși o gamă de materiale pe care le producem. Momentam producem pietrisuri marunte care se compreseaza. Le numim Macadam. Apoi se raceste. La fel aducem granit si piatra obtinuta de la Cosauti, de langa Soroca. ”
Austriecii afirma ca ii costa mai ieftin sa produca materialele pe loc, iar calitatea celor importate ar lasa de dorit ceva mai bun.
Reiff Veit manager de echipă, compania de reconstrucții: ”Desigur ca pentru noi este importanta calitatea. Am avut oferte ieftine din Belarus si Ukraina. Dar am decis ca nu putem risca cu ceea ce inseamna calitatea. Uneori e buna, unoeri e rea. ”
In incinta uzinei este si un laborator calificat, iar probele materialelor sunt preluate zilnic, atat de pe autostrada, cat si de la uzina.
Cealalta companie de constructii a achiziționat peste 70 de mii de tone de materiale de construcție: nisip, prundiș, pietriș, granit. Ambele insa folosesc tehnologii de ultima generatie care permit si reciclarea asfaltului vechi, extras de pe autostrada in proces de reparatie. In posesia companiilor se mai afla unitati de tehnica, uzina de asfalt, uzina de stabilizare, uzina de beton, uzina de emulsie si compresoare performante. Autostada Sarateni Soroca urmeaza sa fie data in folosinta catre sfarsitul verii acestui an.