17.12.2014 16:00
Mita compromite dezvoltarea business-ului în Moldova
Plata neformală sau mita poate fi interesul comun al oamenilor de afaceri și al autorităților statului. Cel puțin, așa reiese din studiul prezentat de Transparency International, „Corupţia în Republica Moldova: percepţiile şi experienţele proprii ale oamenilor de afaceri şi gospodăriilor casnice”. Studiul scoate la iveală că de multe ori, chiar agenții economici sunt primii care propun bani în schimbul deciziilor în favoarea lor.
Pe parcursul acestui an, oamenii de afaceri din Moldova au achitat mită în sumă totală de aproape 400 mil. lei. Raportată la inflație, suma ar fi cu 10% mai mică decât în 2012, spre exemplu. Potrivit studiului, agenții economici au plătit cel mai mult în instanțele de judecată, vamă și inspectoratul fiscal.
Cea mai mare parte a reprezentanţilor mediului de business au recunoscut că recurg la pățile neoficiale pentru a „unge roţile”, adică, pentru a obţine mai repede ceea ce li se cuvine potrivit legii. Însă studiul denotă că, comparativ cu 2012, ponderea acestor respondenţi a scăzut, fiind în creştere ponderea celor care plătesc neoficial pentru a evita pedeapsa. După mărimea plăților achitate de către agenții economici în schimbul unor decizii potrivite, pe locu întâi se situează instanțele judecătorești.
Astfel, oamenii de afaceri au achitat în mediu 8809 lei judecătorilor, 7000 lei pentru a câștiga achiziții publice sau 4075 lei pentru a influența avocații. În ce priveşte atitudinea oamenilor de afaceri referitor la stat şi aportul lui în dezvoltarea mediului de afaceri, se atestă o scădere continuă a ponderii celor care consideră că statul împiedică acest proces.
Comparativ cu anul 2000, această pondere a scăzut mai mult de două ori. În același timp, rămâne înaltă disponibilitatea de a oferi mită la soluţionarea problemelor cu statul, mai mult de două treimi din respondenţi confirmând acest fapt. Totuşi, într-o dinamică mai extinsă se atestă o creştere lentă a ponderii respondenţilor care nu vor da categoric mită, se arată în studiu. Cercetarea a fost efectuată de Transparency International-Moldova în comun cu Centrul de Investigaţii Sociologice şi Marketing "CBS-AXA". Circa 457 de unități de business au participat la sondaj.