08.06.2016 09:44

Moldova este împotriva instituirii de către Rusia a restricţiilor la traficul auto

Asociaţia Internaţională a Transportatorilor Auto din Moldova (AITA) se pronunţă împotriva instituirii din 2017 a cotei de autorizaţii la traficul auto dintre Rusia şi Moldova.

Acest fapt a fost menționat de către preşedintele AITA, Grigore Bernavschi, la Conferinţa practică internaţională IRU „Transportul auto: noi oportunităţi pentru fortificarea integrării euroasiatice, comerţului internaţional şi creşterii economice”, care a avut loc săptămîna trecută la Sankt-Petersburg.

El a amintit că acordurile în vigoare dintre Moldova şi Rusia nu prevăd realizarea traficului auto internaţional în conformitate cu cote de autorizare eliberate de RM şi FR, cu excepţia autorizaţiilor pentru trafic din/în ţări terţe.

Partea rusă însă, în cadrul şedinţei de la Chişinău din 14-15 ianuarie curent a Comisiei mixte moldo-ruse pentru traficul auto internaţional, a prezentat un nou proiect de acord între guvernele Moldovei şi Rusiei, care prevede instituirea din 1 ianuarie 2017 a cotelor de autorizare a traficului auto între ambele ţări.

Grigore Bernavschi a specificat că AITA îşi exprimă îngrijorarea în legătură cu astfel de propuneri, deoarece din momentul intrării în vigoare a acestui acord, cota de autorizaţii pentru transportatorii moldoveni nu va corespunde necesităţilor transportatorilor (50-60 de mii de autorizaţii bilaterale şi de tranzit) şi situaţia în acest domeniu se va înrăutăţi considerabil.

Conform statisticii, în 2015, transportatorii moldoveni-deţinători de carnete TIR au efectuat 40 de mii de curse pentru transportarea mărfurilor în Rusia, în 2014 – 39 de mii, în 2015 – 25 de mii.

Aceste date nu includ transportatorii moldoveni care lucrează fără carnete TIR, iar numărul lor este de 2-3 ori mai mare decît cel indicat mai sus.

„După cum vedem, volumul traficului se reduce substanţial, aceasta se referă inclusiv la transportatorii ruşi. Ce fel de integrare este aceasta, care presupune liberalizare, dar rezultatul este invers? Nicidecum nu se confirmă nici declarațiile despre protecţia pieţei şi completarea bugetelor de stat. Sînt în pierdere şi clienţii noştri, şi noi, transportatorii”, a menţionat Grigore Bernavschi.

Potrivit spuselor lui, la instituirea cotelor, transportatorii moldoveni şi cei ruşi vor fi constrînşi să reducă considerabil volumul traficului, ceea ce va avea un impact negativ asupra activităţii lor. Preşedintele AITA a subliniat importanţa menţinerii actualului sistem fără autorizaţii între Moldova şi Rusia şi a solicitat ca partea rusă să susţină propunerea lui.


SURSA

Comentarii