29.11.2016 10:01

Pe piața serviciilor de telefonie fixă a Moldovei continuă declinul

Piața serviciilor de telefonie fixă din Republica Moldova continuă să se afle în scădere.

Acest fapt îl denotă date datele statistice despre evoluția pieței de telefonie fixă în nouă luni ale anului 2016, agregate de Agenția Națională pentru Reglementare în Comunicații Electronice și Tehnologia Informației (ANRCETI). Datele arată că numărul de abonați, traficul de voce și volumul vînzărilor pe această piață au urmat trendul negativ din ultimii ani.

Astfel, numărul de abonați s-a micșorat față de finalul anului 2015, cu 16,7 mii (-1,4%) și a totalizat 1 mil. 186 mii, traficul de voce în rețelele fixe a scăzut, comparativ cu aceeași perioadă a anului 2015, cu 196 mil. minute (-12,4%) și a însumat 1 mld. 386 mil. minute, iar volumul total al vînzărilor de servicii s-a redus cu 92,3 mil.lei (-12,1%) și a alcătuit 672,3 mil. lei.

Potrivit datelor prezentate ANRCETI de cei 21 de furnizori activi de servicii de telefonie fixă, micșorarea numărului total de abonați la aceste servicii a fost cauzată de diminuarea bazei de abonați ai SA ”Moldtelecom” cu 23,8 mii (-2,2%), numărul acestora ajungînd la 1 mil. 50,7 mii. Baza de abonați a celorlalți 20 de furnizori alternativi de telefonie fixă a crescut cu 7 mii (+5,5%) și a însumat 135 mii. Urmare a acestei evoluții, rata de penetrare a serviciilor de telefonie fixă raportată la 100 de locuitori ai republicii a scăzut cu 0,5 puncte procentuale și a alcătuit 33,4%.

Micşorarea volumului traficului de voce în reţelele de telefonie fixă a fost determinată de diminuarea tuturor tipurilor de trafic. Traficul iniţiat peste hotarele ţării şi terminat în reţelele fixe din R. Moldova a scăzut cu 39%, traficul către alte reţele fixe – cu 38,7%, traficul către reţelele internaţionale – cu 25,4%, traficul către reţelele mobile – cu 9,8% și traficul de interconectare – cu 9,7%. În aceste condiții traficul mediu lunar de voce per abonat (MoU) s-a micșorat cu 12,9% și a alcătuit 198 de minute (trei ore și 18 minute).

Diminuarea volumului total de vînzări ale serviciilor de telefonie fixă a fost determinată de scăderea vînzărilor realizate de practic toți furnizorii. Astfel, vînzările furnizorilor alternativi au scăzut cu 25,1 mil. lei (-51%) și au ajuns la circa 24,2 mil. lei, iar vînzările SA ”Moldtelecom” s-au micșorat cu 67,6 mii de lei (-9,4%) și au constituit 648,1 mil. lei. Urmare a acestei evoluții, venitul mediu lunar per abonat (ARPU) s-a redus cu 11% și a constituit 62,5 lei. SA ”Moldtelecom” a înregistrat un ARPU de 67,7 lei (în scădere cu 7,2%), iar furnizorii alternativi – un ARPU de 20,3 lei (în scădere cu 55%).

Conform datelor statistice privind evoluția pieței de telefonie fixă în nouă luni ale anului 2016, cota de piață a SA ”Moldtelecom”, în funcție de vînzări, a alcătuit 96,4%, iar cota cumulativă a celorlalți 20 de furnizori alternativi a constituit 3,6%.

SURSA

Comentarii