11.05.2019 09:16
Carburanţii s-au scumpit în România mai mult decât în Europa
Preţul carburanţilor a crescut constant anul acesta, în cazul motorinei depăşind deja pragul de 6 lei/litru. Scumpirile din ţara noastră sunt cele mai mari din Europa.
Preţul mediu al benzinei standard era, în România, la data de 6 mai, era 5,81 lei/litrul, iar cel al motorinei standard de 5,95 lei/litrul, potrivit datelor Oil Bulletin, transmite Știri.md cu referire la adevarul.ro.
La începutul anului (7 ianuarie), conform aceleiaşi surse, benzina costa, în medie, 4,97 lei/litrul, iar motorina 5,31 lei litrul. Deci, în acest an, în lei, benzina s-a scumpit cu 84 de bani litrul şi motorina cu 64 de bani litrul. Sau, în termeni procentuali, cu circa 17%, respectiv 12%.
În moneda europeană, preţul benzinei a crescut în Româniade la 1,06 euro la 1,22 euro litrul, iar cel al motorinei de la 1,14 la 1,25 euro litrul.
Aşadar, procentual, în euro benzina s-a scumpit la noi cu aproape 15%, iar motorina cu 9,6%.
Preţurile medii ponderate în UE au evoluat în felul următor: benzina s-a scumpit de la 1,33 euro litrul la 1,48 euro litrul, iar motorina de la 1,28 euro litrul la 1,38 euro litrul.
Deci, procentual, preţul mediu al benzinei în UE a crescut cu 11,3%, iar motorina cu 7,8%.
O anchetă realizată recent de Consiliul Concurenţei arată că, în România, concurenţa este redusă pe piaţa carburanţilor şi există un mare jucător care stabileşte preţul.
Şi datele CE confirmă scumpiri peste media UE
Preţurile carburanţilor, fără taxele incluse, au ajuns în România în prezent peste media Uniunii Europene şi mai mari decât în 15 state ale uniunii, printre care Austria, Finlanda, Germania, Marea Britanie, Bulgaria sau Ungaria, arată datele Comisiei Europene.
Preţul a 1.000 de litri de benzină este în România, fără taxe, 501,88 euro, în timp ce în Slovenia este 444,71 euro, în Marea Britanie 470,86 euro, în Bulgaria 472,36 euro, în Ungaria 481,33 euro, în Austria 488,31 euro şi în Finlanda 490,26 euro, arată datele Oil Bulletin.
Media UE este 497,05 euro
Preţuri mai mari la benzină (tot pentru 1.000 de litri) sunt în Grecia – 503,92 euro, Polonia – 503,94 euro, Franţa – 509,77 euro sau Spania – 549,03 euro. Cel mai mare preţ fără taxe este în Danemarca, de 609,89 euro.
În privinţa preţului cu taxele incluse, România ocupă o poziţie mai favorabilă, având al cincilea cel mai redus preţ din UE, de 1.108,99 euro/1.000 litri la benzină şi al şaselea cel mai redus preţ la motorină, cu 1.192,33 euro/1.000 de litri.
Media UE la benzină este 1.350 euro şi 1.324 euro la 1.000 de litri. Cea mai scumpă benzină este în Olanda, 1.589 euro, iar cea mai scumpă motorină este în Suedia, cu 1.518,94 euro la 1.000 de litri.
Cine face jocurile în piaţă
Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei, a precizat că pe piaţa carburanţilor sunt câţiva actori mari, din care unul are jumătate din piaţă şi stabileşte preţurile, iar actorii mai mici îl urmează.
„Nu este o investigaţie în care să aplicăm sancţiuni, ci prin care vrem să înţelegem funcţionarea pieţei şi totul se învârte în jurul faptului că avem o structură care nu e predispusă la concurenţă.
Avem câţiva actori mari, dar unul dintre ei are jumătate din piaţă, deci nu este o structură de piaţă echilibrată în care sunt mai mulţi jucători cu ponderi relativ egale care se concurează, ci un jucător foarte mare, care stabileşte preţurile, şi unii mai mici care îl urmează şi atunci toată ideea este cum putem face să îmbunătăţim această structură a pieţei. Minuni n-o să fie, n-o să putem desface ceea ce s-a făcut la momentul privatizării”.
"Nu bunăvoinţa, nu dragostea faţă de consumatori opreşte creşterea preţului, ci faptul că nu te lasă piaţa. La petrol nu suntem în situaţia asta, pentru că nu avem o structură concurenţială. O structură mai echilibrată a pieţei ar trebui să ducă la o reducere a preţurilor, dar nu este nimic ce se va întâmpla de azi pe mâine", a subliniat Chiriţoiu.
Lider pe piaţa distribuţiei de carburanţi este OMV Petrom, urmat de Rompetrol, Lukoil, MOL, SOCAR şi Gazprom.
SURSA