17.11.2016 14:50
Ce planuri are Igor Dodon pentru medicina din Moldova
Viitorul președinte cu acte în regulă al Republicii Moldova, Igor Dodon, este deja cunoscut pentru reformele scandaloase pe care a promis că le va aplica odată cu accederea sa în funcție, cu sau fără dreptul asigurat de Constituție.
Dodon nu a menajat nici sectorul sănătății, unde a promis reforme „revoluționare”. Experții spun că el nu va reuși decât să creeze și mai multă confuzie și dezorganizare.
Promisiunea 1 - schimbarea statutului doctorilor în funcționari publici
Dacă sunteți lucrător medical, cu siguranță mesajele viitorului președinte au ajuns și la dumneavoastră. Mai exact, Igor Dodon a promis că va transforma doctoriii în funcționari publici. Acest lucru ar însemna că s-ar putea să avem cu peste 12.000 de funcționari publici mai mult, aceștia urmând să completeze obligatoriu declarații de venit și avere. Și nu doar ale lor, dar și ale familiilor lor. Mai mult, noua lege prevede că declarațiile de avere se vor completa și de concubini și concubinele persoanei cu statut de funcționar public.
Răspunsul expertului: Ghenadie Țurcanu, expert Centrul PAS: „Mai întâi este important să precizăm că președintele are atribuții limitate. Dacă admitem că acest lucru ar putea fi realizat, trebuie să ținem cont de faptul că FMI recomandă statelor să fie redus la maxim numărul funcționarilor publici, iar o majorare a numărului lor va fi exact în opoziție cu recomandările acestora. Este foarte important de spus că există riscul să dăm peste cap sistemul asigurărilor obligatorii de asistență medicală, deoarece CNAM este instituție automonă, aflată la autogestiune, iar salarizarea va fi imposibilă. Va fi imposibilă și contractarea instituțiilor private de către CNAM. Nu văd nimic bun în această propunere, decât crearea unui imens haos”.
Promisiunea 2 - reducerea poliței medicale și plata eșalonată
Da, următoarea promisiune ar putea suna bine pentru foarte multă lume - scăderea prețului la polița medicală. Mai mult, Igor Dodon vrea ca polița medicală să fie achitată eșalonat.
Răspunsul expertului: În general, există state care fac acest lucru, însă trebuie să analizăm atent cum se realizează acest lucru. Statele care recurg la astfel de politici măresc contribuția statutului în fondul asigurărilor obligatorii de asistență medicală și ușurează povara asupra cetățenilor. Raportul poate fi și de 5:2. Noi însă avem o economie șubredă, iar statul nu este capabil să aloce mai mulți bani din bugetul său. Statul nu poate nici acum să-și onoreze obligațiile financiare față de CNAM, banii fiind transferați cu întarziere.
Promisiunea 3 - compensarea erorilor comise de medici
Malpraxisul este un subiect încă extrem de sensibil pentru Republica Moldova. Igor Dodon a promis că oamenii vor putea obține despăgubiri, dacă medicul i-a nenorocit. Partea bună este că un astfel de mecanism lucrează în toată lumea, partea proastă este că în Moldova acesta lipsește, iar președintele nu are niciun fel de pârghii pentru a influența această situație.
Răspunsul expertului: „În Moldova lipsește o lege a malpraxisului, iar președintele nu are cum influența acest lucru. Toate reformele din Sănătate trebuie să treacă obligatoriu prin Parlament, iar acest lucru este prevăzut acum în Legea ocrotirii sănătății”.
Promisiunea 4 - examene obligatorii din bani publici și medicamente gratuite, plus servicii stomatologice pentru categoriile social-defavorizate
Aceasta este încă una din promisiunile lui Igor Dodon. Președintele însă nu a spus de unde va lua și bani pentru aceste propuneri îndrăznețe.
Răspunsul expertului: „În mare parte, aceste lucruri funcționează și acum. Dacă e să vorbim despre reforme, atunci este bine să amintim că avem nevoie de un sistem care să se bazeze pe prevenție mai mult. Unele propuneri au fost aduse chiar la nivel de prevedere legală - cea cu serviciile stomatologice pentru copiii până la 12 ani. Dacă vă aduceți aminte, un deputat a făcut o astfel de propunere, care însă nu este pusă în aplicare”.
Expertul în politici de sănătate Ghenadie Țurcanu mai precizează că atribuțiile președintelui, stabilite prin Constituție, nu-i permit să realizeze nicio promisiune din cele comunicate. Șeful statutului ar putea doar tărăgăna anumite reforme prin interpelări, solicitări, etc. Însă nu poate lua nicio acțiune decisivă.