18.06.2015 15:42
Mass-media și campania electorală
Mass-media a avut o prestație, de multe ori, agresivă și a făcut partizanat politic pe toată durata campaniei electorale pentru alegerile locale din 14 iunie curent. Concluzia se conține în raportul final al asociațiilor nonguvernamentale de jurnalism care au monitorizat comportamentul presei.
Monitorizarea surselor media denotă o reflectare părtinitoare a campaniei electorale din partea posturilor de televiziune, dar și a mediilor on-line. Astfel, acestea au avut o politică editorială axată pe promovarea activă a unor anumiţi candidaţi pe publicitate ascunsă sau prezentarea într-o lumină proastă sau discreditarea adversarilor candidaţilor sprijiniţi de acestea.
Potrivit raportului, Accent TV a reflectat cel mai tendențios campania electorală. Circa 23% dintre subiecte au fost părtinitoare, iar sursele jurnaliștilor au fost preponderent politicienii, pluralismul de opinie fiind exclus. Chiar dacă subiectele prezentate de Prime TV și Canal 2 au vizat aproape toate partidele, ele au favorizat în mod evident PD-ul prin diferite tactici editoriale. De altă parte, TV 7 s-a străduit să fie echidistantă și a recurs la diverse surse, aproape 60% din materialelel difuzate fiind nepărtinitoare. Totuși, postul public Moldova 1 a reflectat cel mai bine campania, susțin raportorii.
Potrivit lui Petru Macovei, fiecare a treia știre plasată pe omg.md a fost speculativă, iar politica editorială a portalului a fost orientată spre criticarea PD și favorizarea Partidului Nostru. O altă sursă monitorizată, pan.md a publicat în această perioadă o serie de materiale de analiză, însă prin citatele directe a fost clară simpatia autorilor pentru partidul Nostru și cel Socialist, cu o criticare mai dură a PD, PL și PLDM. Și publika.md s-a purtat ca o sursă de partid, mai spun raporturii. În același timp, PL a fost mult mai vizibil în subiectele de pe timpul.md. Cel mai echidistant portal a fost numit unimedia.info, cu o cotă de 65% a știrilor nepărtinitoare. ONG-urile de presă au prezentat și un studiu de caz pe seama reportajelor și știrilor difuzate în campanie de Accent TV. În opinia raportorilor, această televiziune a avut cele mai grave încălcări la prezentarea sursei a doua.
Raportul de monitorizare a mass-media în campania electorală de la alegerile locale a vizat 5 posturi TV și 5 portaluri on-line. Proiectul s-a desfășurat cu susținerea Fundației Est-Europene, a Guvernului Suediei și Ministerului Danemarcei. Raportul este realizat de Centrul pentru Jurnalism Independent, Centrul pentru Parteneriat în Dezvoltare, Asociația Presei Independente și Asociația Presei Electronice.