10.10.2014 08:06
PIAȚA DE LOGISTICĂ, ÎN DECLIN
Mai multe companii de pe piața de logistică din Moldova invocă o scădere de aproximativ 50-60% a volumelor de marfuri transportate peste hotare în prima jumătate a anului. Datele Biroului Național de Statistică susțin acealși lucru. Doar luna august s-a atestat o scădere de 6,5% a volumului de mărfuri transportate, deși exporturile au indicat o tendință de creștere.
Aliona Munteanu, directorul unei companii de logistică, susține că este tot mai dificil să mențină activitatea de transportare internațională a mărfurilor, în condițiile economice actuale. În primul rând, din cauza că situația din Ucraina, embargoul impus de Federația Rusă, dar și criza din unele țări europene au afectat businessul clienților săi. Transpus în cifre, asta ar însemna minus 60% din volumele de mărfuri transporate, spune ea.
Companiile de transport internațional susțin că în ultimii doi ani s-au transportat mult mai puține mărfuri din Republica Moldova și că ele lucrează mai mult pentru operațiuni de import, preponderent din Turcia, Polonia și Bulgaria. În plus, activitatea acestor companii este umbrită de taxele mari, impuse de unele autorități. Spre exemplu, autorizația de la Agenția Națională de Transport Auto costă 35 euro pentru un singur camion.
În țara vecină, România, companiile de transport internațional obțin o astfel de autorizație la prețul de 7 euro. Un alt impediment ar fi, legislația națională care nu le permite acestora să presteze servicii de transport pe intern, întrucât companiile de logistică trebuie să achite 20% pentru TVA, acțiune care le taie rentabilitatea.
Operatorii de logistică estimează că în acest an rezultatele lor financiare ar putea fi cele mai mici din perioada de după 2008. Actualmente, doar cota ramurii transporturilor în PIB este de 11%, iar veniturile bugetare sunt asigurate în proporţie de 75% doar de organele vamale din importul mărfurilor, asigurat tot de aceiaşi transportatori.