06.07.2016 11:48
Principalele succese și eșecuri ale autorităților în desfășurarea reformelor
Mai puțin de o treime din acțiunile planificate de Guvern în agenda reformelor prioritare planificate pentru perioada martie-iunie 2016 au fost pe deplin realizate.
Acest lucru este specificat în raportul intermediar de monitorizare a foii de parcurs privind agenda de reforme prioritare pentru perioada menționată, elaborat de Asociația pentru Democrație Participativă ADEPT, Centrul Analitic Independent „Expert-Grup” și Centrul de Resurse Juridice din Moldova (CRJM).
Printre principalele restanțe ale Guvernului se numără reformarea CNA, derularea lentă a anchetei privind fraudele din sistemul bancar și eșecul negocierii unui preț avantajos de furnizare a energiei electrice cu Ucraina. În același timp, Guvernul se poate lăuda cu adoptarea Strategiei de atragere a investițiilor 2016-2020, inițierea procesului de reformare a sectorului bancar și „dezghețarea” procesului de negocieri privind un potențial program cu FMI.
Foaia de parcurs privind agenda de reforme prioritare întrunește acțiunile pe care guvernarea s-a angajat să le întreprindă în 13 domenii, pentru depășirea crizei social-economice şi politice din Republica Moldova. Odată depășită situația de criză, Republica Moldova urmează să revină la implementarea documentelor strategice de politici: Agenda de asociere şi Acordul de asociere Republica Moldova – Uniunea Europeană, în conformitate cu prevederile Planului național de acțiuni şi alte documente strategice de politici.
Cantitativ, către sfîrșitul lunii iunie, au expirat termenele de realizare pentru 57 de acțiuni din cele 69 prevăzute de Foaia de parcurs. Respectiv, din totalul de 69 de acțiuni au fost realizate fără deficiențe 29%; au fost realizate cu deficiențe 27% dintre acțiuni; 16 (23%) din totalul de acțiuni sînt în curs pozitiv de realizare şi, respectiv, 8 (12%) sînt în curs negativ, existînd deficiențe serioase ce pot împiedica realizarea cu succes a acțiunilor. În cazul a 6 acțiuni (9%), procesul de implementare nu a fost inițiat.
Printre principalele restanțe în vederea implementării obiectivului „instaurarea bunei guvernări şi a statului de drept” se numără reformarea Centrului Național Anticorupție și adoptarea unui nou cod al audiovizualului (una dintre marile restanțe ale tuturor guvernelor din 2011 și pînă în prezent). În ceea ce privește obiectivul „dezvoltarea economică şi asigurarea unei economii de piață funcționale”, menționăm derularea lentă a anchetei privind fraudele depistate în sistemul bancar în 2014, procesul lent de reformă a BNM în vederea sporirii independenței și competențelor acesteia, și procesul lent de implementare a agendei de asociere. În domeniul energetic, din cauza lipsei de transparență în legătură cu reînnoirea contractului cu furnizorul din regiunea transnistreană și respingerea ofertei furnizorului ucrainean, nu a fost negociat cel mai avantajos preț de furnizare a energiei electrice.
Printre principalele realizări pot fi menționate adoptarea Legii cu privire la procuratură, a Legii cu privire la reorganizarea sistemului instanțelor judecătorești, pachetului de legi cu privire la integritate, optimizarea controalelor de stat pentru întreprinderi, adoptarea Strategiei de atragere a investițiilor și promovare a exporturilor 2016-2020, inițierea procesului de reformare a sectorului bancar prin alinierea la principiile Basel 3, „dezghețarea” procesului de negocieri privind un potențial program cu FMI, inițierea reformei administrației publice și, nu în ultimul rînd, procesul relativ transparent și inclusiv de selectare a guvernatorului BNM și a membrilor Consiliului de supraveghere.
Raportul prezentat include evaluarea măsurilor realizate în perioada martie-iunie 2016 și recomandări pentru fiecare domeniu inclus în Foia de parcurs (raportul este disponibil în română, engleză și rusă pe paginile web ale celor trei organizații).
Evoluția implementării Foii de parcurs poate fi vizualizată online într-o aplicație interactivă. În septembrie, cele trei organizații vor prezenta raportul final cu privire la implementarea Foii de parcurs, inclusiv recomandările pentru viitoarele acțiuni necesare.
SURSA