14.03.2016 12:39

Nokian sparge tăcerea: "Multe dintre testele comparative de anvelope au fost manipulate încă din anii '80"

Finlandezii de la Nokian susțin că există o practică a producătorilor de anvelope de a trimite la teste anvelope "dopate", mai bune decât cele care se găsesc în magazine. "Toți producătorii au făcut asta, implicit noi, însă suntem mândri că ieșim în față și cerem rezolvarea acestei probleme în numele consumatorilor".

Scandalul Dieselgate. în care Volkswagen a căzut victimă propriilor metode de manipulare a testelor de emisii și consum, dă naștere unui val de mărturisiri care au rolul de a curăța industria auto. Iar pe această listă se înscriu acum și producătorii de anvelope, care recunosc - prin declarațiile finlandezilor de la Nokian - că o parte din testele de anvelope considerate repere începând cu anii '80 au avut rezultate manipulate de faptul că producătorii trimiteau pentru testare pneuri mai peformante decât cele care urmau să iasă pe piață.

"Pentru că ne aflăm într-o perioadă a curățării industriei auto, vrem să ne destăinuim și să anunțăm că multe dintre testele comparative între anvelope efectuate în ultimii 40 de ani au avut rezultate finale manipulate. Este o chestiune generală la nivel de industrie, pentru că producătorii, reporterii și casele editoriale au un interes financiar în ceea ce privește rezultatele testelor efectuate de revistele auto. Aceste rezultate sunt utilizate la promovarea vânzărilor de anvelope și au un efect și asupra vânzărilor revistelor", au declarat oficialii Nokian într-o conferință de presă care a avut loc la Ivalo, Finlanda, acolo unde producătorul scandinav de anvelope deține un centru independent de testare.

Un "secret public" al producătorilor de anvelope

Cum se efectua manipularea? "De-a lungul anilor, colaborarea dintre producătorii de anvelope, testeri și casele editoriale a devenit coruptă. Au existat cazuri foarte clare de fraudă sau suspiciuni serioase la nivelul testelor. Din ceea ce cunoaștem noi, manipularea testelor comparative ale revistelor auto datează încă din anii '80. Producătorii, care uneori sponsorizează deschis astfel de teste punând la dispoziție centrele lor de testare și oferind personal anvelopele, trimit uneori pneuri care nu vor ieși niciodată pe piață în forma respectivă. Poate fi vorba de pneuri la care s-a renunțat în final în faza de dezvoltare pentru că ar fi fost foarte scumpe. Ele oferă performanțe mai bune decât cele pe care le pot cumpăra clienții, dar nu ajung niciodată în magazine", au declarat oficialii Nokian.

Nokian nu a oferit nici exemple de teste manipulate, nici alte nume de producători care au participat activ la acest tip de teste. Totuși, din afirmațiile oficialilor finlandezi reiese faptul că practica "anvelopelor dopate" este una generală la nivel de industrie.

De altfel, constructorul finlandez nu se ferește să afirme deschis că a participat activ la astfel de teste, susținând însă că este primul producător care a luat măsuri interne pentru ca acest tip de abordare să dispară din industrie. "Recunoaștem deschis că am utlizat metode greșite și ne cerem scuze pentru asta. Am început să facem pași înspre rezolvarea acestor probleme, începând cu logica noastră internă. Cerem însă transparență completă și un comportament etic în întreaga industrie, pentru că acest lucru este în interesul clienților. Clienții trebuie să aibă încredere în testele comparative de anvelope", confirmă Nokian.

"Testele ADAC au fost întotdeauna corecte"

Conform oficialilor mărcii finlandeze, toate anvelopele pe care Nokian le-a scos pe piață au fost sigure și de calitate superioară, iar etichetele obligatorii atașate anvelopelor au reflectat întotdeauna caracteristicile corecte ale acestora. De asemenea, există teste care nu au fost niciodată manipulate, cum ar fi cele semnate de germanii de la ADAC, care dețin propriul centru de testare și cumpărăm anvelopele pe care le testează de pe piața liberă. "Problemele apar când tu, ca producător, trimiți la teste anvelope care nu sunt conforme cu cele din magazin și nu declari asta în fața testerilor. Testele independente realizate fără ajutorul producătorilor de anvelope nu au avut însă aceste probleme, pentru că unii testeri - cum este ADAC - achiziționează pneurile din magazin înainte de testul în sine", spun oficialii finlandezi.

Sursa

Comentarii