13.10.2015 13:39

Topul brandurilor de țară: lideri și outsideri

Statele Unite ale Americii au cel mai valoros brand de țară la nivel mondial, care se cifrează la 19 trilioane 703 miliarde de dolari, în creștere cu 2% comparativ cu anul trecut. Potrivit unui studiu publicat de compania americană de consultanță Brand Finance, SUA este urmată de brandul Chinei, cu peste 6 trilioane de dolari. Deși Germania a pierdut peste 191 de miliarde de dolari din cauza scandalului Volkswagen, continuă să își mențină poziția a treia în topul celor mai bine poziționate branduri de țară.

Dintre țările vecine, la capitolul brand de țară cel mai bine stă Rusia, care se situează pe poziția a 18-a. Însă valoarea brandului acestei țări a scăzut cu 31% față anul trecut.

În acest top, România a crescut cu 11% față de anul trecut. Brandul Românie se situează pe locul 48.

Brandul de țară al Ucrainei a avut cel mai mult de suferit în 2015, pierzând peste 45% din valoare și coborând până pe locul 68 la nivel global.

Directorul Brand Finance, David Haigh a declarat că „Pe o piață globală, brandul de țară este unul din cele mai importante active ale oricărui stat, încurajând investițiile, adăugând valoarea exporturilor și atrăgând turiști”.

Studiul Brand Finance Nation Brands calculează valoarea brandului unei țări pe baza mai multor criterii grupațe sub trei piloni: bunuri și servicii, turism, investiții și societate, acestea fiind apoi corelate cu produsul intern brut al țării respective.

Menționăm că în 2006 a fost lansat sloganul național „Moldova - Descoperă-ne”. Acesta a fost, însă, criticat dur de unii oameni de afaceri, care susţineau că sloganul s-ar asemăna cu cel al altor ţări precum Macedonia, Maldive, Maroco. Astfel, nefiind bine promovat brand-ul de țară, autoritățile au mai introdus brandul turistic ”Pomul Vieții”, realizarea căruia a costat circa 100 de mii de euro. De asemenea, vinurile noastre sunt promovate peste hotare sub brand-ul unic - ”Wine Of Moldova”, industria textilă sub brand-ul ”Din Inimă, branduri de Moldova”, iar frunctele - ”Moldova. Un gust deosebit”. Cu toate acestea, brandul de țară al Moldovei nu a ajuns în topul internațional, realizat de compania americană Brand Finance.

Comentarii