25.06.2015 11:46
Activitatea inspectorilor de muncă, periclitată de unele instituţii ale statului
Republica Moldova riscă să fie sancţionată pe motiv că nu se conformează dispoziţiilor Convenţiei nr.81 privind inspecţia muncii în industrie şi comerţ a Organizaţiei Internaţionale a Muncii. Prin ratificarea, în 1995, a acestui document, ţara noastră s-a angajat să le asigure inspectorilor de muncă dreptul de a intra pe teritoriul întreprinderilor la orice oră de zi sau de noapte, fără a anunţa în prealabil angajatorul, notează Vocea.md
În prezent, acest lucru este îngrădit însă de prevederile Legii nr. 131 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător. În consecinţă, inspectorii de muncă sunt puşi în situaţia de a trece pe lângă şantiere unde se vede cu ochiul liber că lucrătorii muncesc în condiţii de risc sporit de accidentare, fără a putea interveni pentru a proteja oamenii.
Ruxanda Glavan, ministrul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, a menţionat, în cadrul celei mai recente şedinţe a Comisiei naţionale pentru consultări şi negocieri colective, că OIM a fost sesizată despre această contradicţie. Mai mult, reprezentanţii acestei structuri internaţionale au informat deja autorităţile moldoveneşti despre faptul că prevederile Legii 131 nu corespund dispoziţiilor Convenţiei 81.
„Faptul că aceşti inspectori nu pot efectua controale inopinate ne interesează mai mult sub aspectul muncii fără forme legale, a copiilor, al securităţii în muncă, pentru că avem cifre alarmante în acest sens, e catastrofă”, a accentuat în context Ruxanda Glavan.
Totodată, există şi o decizie a Curţii Supreme de Justiţie care este aproape echivalentă cu o lege şi care specifică faptul că prevederile Legii 131 nu trebuie aplicate în cazul Inspectoratului de Stat al Muncii. În legătură cu aceasta, reprezentanţii Ministerului Muncii au iniţiat proceduri de rezolvare a problemei în cauză pe cale juridică, a adăugat ministrul.
În acelaşi timp, chiar dacă legislaţia în vigoare nu va fi schimbată, inspectorii de stat ai muncii sunt în drept să efectueze controale inopinate. De asemenea, în caz că angajatorul va decide să meargă în instanţă în baza Legii 131, tot el va pierde procesul, pentru că va fi pusă în aplicare decizia sus-menţionată a CSJ, a constatat Ruxanda Glavan.
Controverse ministeriale
„Noi nu considerăm necesară modificarea Legii 131”, a declarat în cadrul aceleiaşi şedinţe Octavian Calmîc, viceministru al Economiei. „Noi propunem să fie elaborate modificări legate de prevederile respective, dar prin prisma altor norme”.
Acelaşi viceministru a concretizat că în ţara noastră există zeci de instituţii de stat cu funcţii de control, care fac o presiune enormă şi abuzivă asupra sectorului privat. Prin aceste controale nu este combătută însă în nici un fel economia informală, ci, dimpotrivă, agenţii economici sunt împinşi în spaţiul ilegal.
Pe de altă parte, Legea 131 a fost elaborată cu participarea unor experţi externi, finanţaţi de Banca Mondială. „Au fost preluate cele mai bune experienţe internaţionale, inclusiv din spaţiul european. De aceea, n-o să găsiţi în ţările europene nici o structură care ar efectua controale. Lucrul lor de bază este preîntâmpinarea şi profilaxia încălcării legislaţiei”, a dat asigurări viceministrul.
Vorbitorul a mai opinat că Legea 131 „corespunde perfect” angajamentelor asumate de ţara noastră pe plan internaţional, iar juriştii de la Ministerul Economiei au pregătit şi remis părţilor interesate comentarii în acest sens.
Concluzia experţilor independenţi
Ala Lipciu, coordonatoarea naţională a Organizaţiei Internaţionale a Muncii, a specificat că, în urma demersului făcut de reprezentanţii Confederaţiei Naţionale a Sindicatelor din Moldova, a fost creată o comisie de experţi independenţi. Aceştia sunt din ţările membre ale OIM, iar după ce au examinat problema, au ajuns la concluzia că Legea 131 contravine Conven-ţiei 81.
„Nu pun la îndoială competenţa Băncii Mondiale sau calitatea legii respective. S-ar putea însă ca expertiza preluată de ţara noastră să vină din state care nu au ratificat Convenţia 81”, a remarcat Ala Lipciu.
Cu toate acestea, Guvernul Republicii Moldova va trebui să vină cu un răspuns la demersul pe care l-a făcut Biroul Internaţional al Muncii în baza concluziei la care au ajuns experţii independenţi, a constatat Ala Lipciu.
Opinii ale partenerilor sociali
Oleg Budza, preşedintele Confederaţiei Naţionale a Sindicatelor din Moldova, a subliniat că reprezentanţii sindicatelor sunt interesaţi ca dreptul inspectorilor de muncă de a efectua controale inopinate să nu fie îngrădit, iar salariaţii să fie protejaţi.
„Este vorba despre o procedură foarte simplă de ajustare a legislaţiei şi noi considerăm că această problemă poate fi soluţionată în scurt timp. În acest fel, ţara noastră se va conforma deciziei respective a Organizaţiei Internaţionale a Muncii”, a menţionat Oleg Budza.
Leonid Cerescu, preşedintele Confederaţiei Naţionale a Patronatului din Moldova, a remarcat că structura pe care o reprezintă nu este împotriva realizării scopurilor pe care le are Inspectoratul de Stat al Muncii. El a propus să fie creat un grup de experţi care să examineze suplimentar problema în cauză şi să o rezolve.
Mărul discordiei
Dumitru Stăvilă, directorul Inspectoratului de Stat al Muncii, a dat asigurări că angajaţii instituţiei pe care o conduce nu au făcut niciodată abuz în efectuarea controalelor. Mai mult, în opinia sa, inspectorii de muncă sunt de un real folos angajatorilor. Or, e mai puţin costisitor atunci când este respectată legea, sunt prevenite accidentele de muncă şi îmbolnăvirile profesionale, decât atunci când apar astfel de situaţii şi trebuie remediate.
Dumitru Stăvilă a arătat că, pe de o parte, plenul CSJ a stabilit, la finele anului trecut, pentru toate instanţele de judecată să aplice în mod prioritar prevederile convenţiilor nr. 81 şi 129 ale OIM în raport cu Legea 131. Pe de altă parte, însă, Legea 131 conţine o prevedere ce oferă angajatorului dreptul să nu permită efectuarea verificărilor, să cheme poliţia şi să elimine inspectorii de muncă de pe teritoriul întreprinderii, dacă cel puţin un punct mic din acest act juridic nu este întrunit de controlori.
Într-o măsură oarecare, Legea 131 a dezorganizat Inspectoratul de Stat al Muncii”, a declarat Dumitru Stăvilă.
Riscul de sancţiune, iminent
Membrii Comisiei tripartite au votat un proiect de hotărâre prin care recomandă Ministerului Economiei să urgenteze procesul de amendare a Legii 131, în scopul înlăturării contradicţiilor acesteia cu dispoziţiile Convenţiei 81. Contradicţiile ţin de excluderea activităţii Inspectoratului de Stat al Muncii de sub acţiunea legii în cauză.
La o şedinţă organizată recent în acest scop, părţile au insistat asupra aceloraşi poziţii care i-au determinat pe reprezentanţii sindicatelor să sesizeze OIM asupra acestei probleme.
De menţionat că în prezent Legea 131 stabileşte condiţii stricte de efectuare a controalelor inopinate. Totuşi, aceste prevederi nu se răsfrâng asupra activităţii inspectorilor fiscali şi a lucrătorilor vamali.
Ion Preguza, şeful Departamentului juridic al CNSM, a precizat că, dacă Guvernul nu va elimina această contradicţie, în raportul anual al OIM va fi menţionat faptul că ţara noastră nu se conformează dispoziţiilor Convenţiei 81. Iar acest lucru ar putea afecta imaginea ţării noastre pe plan extern.