18.11.2016 15:05
Aeroportul lui Shor, reparat din împrumutul și banii pasagerilor
Potrivit informațiilor prezentate în ședința parlamentului din 17 noiembrie 2016, cea mai mare parte a investițiilor realizate în aeroportul Internațional Chișinău au fost asigurate din venituri operaționale și împrumuturi.
Aportul fondatorilor fiind de doar 11%, scrie agora.md. Viceministrul Economiei, Valeriu Triboi, a prezentat, pe 17 noiembrie 2016, în cadrul ședinței Parlamentului, informația cu privire la rezultatele evaluării efectuate de comisia de monitorizare a concesionării Aeroportului Internațional Chișinău în perioada 2014-2015, la solicitarea deputatului Iurie Țap.
Conform prevederilor contractului, Concesionarul Avia Invest SRL este obligat să investească în obiectivul concesiunii cel puțin 244,2 milioane de euro, în funcție de fluxul de pasageri, mișcările de avioane și transportul cargo. Petru prima etapă sunt prevăzute investiții de 45,1 milioane euro, în termen de doi ani de la data semnării contractului de concesiune cu destinația lucrări de extindere a terminalului, construcția parcării auto, modernizarea pistei de decolare, peronului, sistemului de iluminare și altele. Potrivit informațiilor oferite de Valeriu Triboi, întreprinderea concesională în perioada 30 august 2013- 26 iunie 2016 a efectuat investiții în sumă de 56,54 milioane euro.
Totuși, în primii doi ani de zile, din suma de 945 de milioane de lei (45,1 milioane euro), în septembrie 2015, erau facturate doar 207 milioane de lei. Din această sumă 11% reprezintă aportul fondatorilor depus în capitalul social, 34% sunt împrumuturi de la Arsenal Capital și 55% veniturile operaționale acumulate de companie.
Valeriu Triboi a declarat faptul că, Comisia de monitorizare va aprob raportul pentru 2015 la finele lunii noiembrie din cauza volumului mare de documente prezentate.
Deputatul Iurie Țap s-a arătat îngrijorat de modul cum sunt respectate interesele statului și activitatea defectuoasă a comisiei de monitorizare. El a atenționat și asupra modificării listei acționarilor, care au devenit companii offshore, beneficiarii cărora nu se cunosc.