22.11.2016 11:50

Ce se întâmplă cu bunurilor școlilor optimizate din Moldova

Ministerul Educației al Republicii Moldova a decis să transmită în proprietate privată bunurile care au aparținut anterior școlilor optimizate. Instituția a propus proiectul de lege respectiv pentru dezbatere publică.

Autoritățile intenționează să creeze comisii speciale care vor stabili dacă statul are nevoie de bibliotecile, laboratoarele, cantinele, clădirile, internatele și terenurilor care au aparținut cândva instituțiilor de învățământ optimizate. După această evaluare, fosta proprietate publică va fi gestionată de autoritățile locale. Nu este vorba doar de instituțiile școlare, ci și de grădinițele și școlile profesionale care au fost închise din cauza numărului mic de discipoli.

Menționăm că în ultimii ani, sub influența factorilor demografici și economici, școlile au fost supuse optimizării. Ca urmare, au apărut mai multe bunuri care nu sunt utilizate conform destinației. În condițiile actuale, întreținerea acestora este o sarcină nejustificată pentru bugetul de stat, se spune în nota explicativă a proiectul de lege.

Înainte de a decide dacă este îndreptățită trecerea bunurilor fostelor instituții de învățământ din proprietate publică în proprietate privată, comisia de evaluare trebuie să facă o anumită prognoză demografică. Și anume: să se documenteze asupra datelor privind natalitatea într-o localitate sau alta în ultimii șapte ani.

În cazul în care numărul nou-născuților va fi mai mic decât numărul minim necesar pentru funcționarea școlii, comisia va adopta decizia de a modifica statutul acestor bunuri: din proprietate publică în proprietate privată. Urmează a fi evaluate școlile, grădinițele și liceele care au fost închise cu cel puțin cinci ani în urmă.

Autoritățile menționează că lipsa unei întrețineri adecvate a respectivelor bunurilor duce la degradarea acestora.

Potrivit datelor Ministerului Educației, din anul 2010 până în 2015 numărul elevilor din RM a scăzut cu 16%, iar al profesorilor — cu 21%. În acest context, statul continuă să închidă licee, gimnazii, școli primare, atât cu predare în limba română, cât și cu predare în limba rusă.

În anul curent de studii, numărul instituțiilor de învățământ de nivelul unu și doi s-a redus cu 21% față de anul precedent. Și-au încetat activitatea șase școli primare, 11 gimnazii, două licee și cinci școli pentru copii cu deficiențe mintale și fizice.

SURSA

Comentarii