14.10.2014 13:12
CUM A EVOLUAT REȚEAUA DE TRANSPORT PUBLIC ÎN CHIȘINĂU
1888 este un an relevant pentru chișinăueni. În luna aprilie a acelui an, Duma Orășenească a semnat un contract cu reprezentanții Societății belgiene prin care a fost creată o nouă rețea urbană de transport .
Deja în 1889, pe strada Alexandrovskaia, în prezent bulevardul Ștefan cel Mare, și pe alte artere ale orașului vechi a inceput să funcționeze prima linie de tramvai cu o lungime de 6,4 km. La acea vreme, tramvaiul era un mijloc de transport foarte popular în toate capitalele europene.
La Chișinău primul tramvai era montat pe șine și mergea tras de 2-3 cai. Istoricii scriu că, preponderent, săracii obișnuiau să se deplaseze cu tramvaiul, aristocrații ieșeau la plimbare în faietoane. În scurt timp însă, elevii, studenții și negustorii au început să circule cu tramvaiul. Ultimul tramvai a fost eliminat din peisajul urbanistic în anul 1961, iar liniile de tramvai au fost acoperite cu asfalt.
Totuși, reorganizarea traficului de tramvai a fost pusă în discuție în anul 1980, apoi în 1986, când în Planul general de construcție a Chișinăului a fost inclusă construcția unei linii ferate electrificate și a unui depozit de tramvai în zona Budești. Însă aceste proiecte de anvergură așa și nu au fost realizate. Un alt tip de transport public pentru chișinăueni a fost introdus în 1949. Primul troleibuz a fost pus în circulație anume în acel an. Itinerarul acestuia cuprindea prospectul Lenin, actualul bulevard Ștefan cel Mare, adică de la Gara feroviară și până la Universitatea de Medicină.
La începutul anului 1984 în Chișinău funcționau 20 de rute, în circulație fiind 270 de troleibuze. În anul 2014 în Chișinău sunt 24 de rute, pe care circulă aproximativ 330 de troleibuze.
Rețeaua rutieră se întinde pe o distanță de 285 km. Primăria municipiului Chișinău a anunțat în câteva rânduri că intenționează să facă schimbări mari în sistemul de transport al orașului. În primul rând, este vorba despre construcția unei linii de tramvai care să traverseze sectoarele Aeroport-Botanica-Centru-Buiucani-Zona de agrement ”Vatra”.
Aceasta urma să fie construită până în anul 2015. Deocamdată, nu există nici un indiciu că acest proiect s-ar putea realiza.