02.11.2016 06:45
Monitorizarea electronică va reduce cheltuielile penitenciarelor
Guvernul preconizează să examineze în cadrul ședinței din 2 noiembrie curent 19 chestiuni, inclusiv remanieri de cadre.
Ministerul Justiției va propune Regulamentul privind monitorizarea electronică a persoanelor. Proiectul respectiv a fost elaborat în conformitate cu prevederile Legii nr.8/2008 cu privire la probațiune și presupune monitorizarea electronică, ce constă în supravegherea prin utilaje electronice a persoanei liberate de pedeapsa penală. Monitorizarea electronică se aplică la stabilirea unor obligaţii sau restricţii. Asigurarea monitorizării electronice a tuturor categoriilor de persoane se efectuează de către organele de probaţiune.
În conformitate cu estimările Ministerului Justiției, costul monitorizării electronice pentru o zi va constitui cca 60 de lei, pe cînd întreținerea în penitenciar este de 143 de lei/zi.
Ministerul Muncii va propune constituirea Agenției Naționale pentru Asistență Socială cu un efectiv-limită de 19 unități.
Agenția se creează pentru a ține Registrul de stat al personalului din sistemul de asistență socială; elaborarea cadrului metodologic pentru implementarea legislației în domeniul asistenței sociale și gestionarea activității instituțiilor publice din cadrul Ministerului Muncii.
Se prevede că structura noii agenții va fi constituită din conducere (director și director adjunct), o direcție și 7 servicii.
De menționat că agenția respectivă se va crea nu pentru asigurarea implementării politicii statului în anumite subdomenii sau sfere din domeniile de activitate ale Ministerului, așa cum permite Legea privind administrarea publică centrală, ci doar selectiv, pentru exercitarea funcţiilor de gestionare a unor subdomenii din domeniile de activitate a Ministerului.
În conformitate cu prevederile art.1241 din Codul muncii (în vigoare de la 27.05.2016) , care prevede acordarea, inclusiv și a concediului paternal, care se acordă tatălui la îngrijirea copilului nou-născut, Ministerul Muncii va propune adoptarea unui regulament cu privire la condițiile de stabilire, modul de calcul și de plată a indemnizațiilor paternale.
În conformitate cu legislația în vigoare, tatăl beneficiază de o indemnizaţie paternală care nu poate fi mai mică decît mărimea salariului mediu cuvenit şi care se achită din fondul de asigurări sociale. Iar angajatorul este obligat să încurajeze salariaţii în vederea beneficierii de concediu paternal.
Pornind de la unele considerente necunoscute, Ministerul Muncii a calculat și apreciat deja că pentru plata indemnizațiilor paternale va fi necesar de alocat în: anul 2016 – 30,2 mil. lei, în 2017 – 51,8 mil. lei și în 2019 – 56,1 mil. lei.
În conformitate cu prevederile Legii nr.1225/1992 privind reabilitarea victimelor represiunilor politice, Ministerul Finanțelor va propune alocarea din buget a sumei de 11,57 mil. lei pentru acordarea de compensații persoanelor supuse represiunilor politice din 21 de raioane ale țării. De menționat că, în bugetul pentru anul curent, în acest scop sînt prevăzute mijloace în sumă totală de 17 mil. lei.
Deși ne aflăm la sfîrșit de an, Ministerul Transporturilor va propune adoptarea bugetului pentru Agenția Națională Transport Auto pentru anul 2016 – la venit în sumă de 57,3 mil. lei și la cheltuieli 51,3 mil. lei, inclusiv pentru salarizarea celor 120 de unități de personal 31,7 mil. lei. Ceea ce constituie un salariu mediu brut de cca 20,3 mii de lei pe lună.
De menționat că Agenția se află la așa-zisa autogestiune și se finanțează din costul serviciilor prestate (impuse) agenților economici din ramura transportului auto.
În conformitate cu regulamentul Agenției, aprobat de Guvern, bugetul Agenţiei, pentru anul următor, se aprobă anual de Guvern, pînă la data 15 noiembrie a anului precedent.
La propunerea Ministerului Apărării se va completa Legea nr.1123/1992 cu privire la distincțiile de stat. Lista distincţiilor de stat existente – ordine, medalii, inclusiv jubiliare, şi titluri onorifice – se propune să fie completată cu cruci, inclusiv jubiliare și comemorative.
Propunerea are ca scop aducerea în concordanță a legii respective cu prevederile Legii nr. 86/2011 cu privire la simbolurile publice, în care crucile sînt însemne faleristice.