25.07.2016 13:30

Unde a dispărut vopseaua pentru marcaje rutiere

În Chişinău – capitala europeană, cum o numeşte primarul general Dorin Chirtoacă, în mijlocul verii, cînd zăpada s-a topit demult, nu există marcaje ale trecerilor de pietoni chiar pe străzile principale.

De cealaltă parte a carosabilului nici nu mai vorbim. Însă serviciile municipale sau nu au timp să facă marcajul, sau vopsea, sau bani pentru ea, sau altceva, deoarece la ştiri apar mereu informaţii despre faptul că pe trecerile de pietoni maşinile calcă pietonii. Poate şi pentru că acolo nu se vede marcajul rutier. Între timp, de reparaţia curentă şi de întreţinerea drumurilor se ocupă ÎM „Exdrupo”

.De starea marcajului din Chişinău s-a interesat şi consilierul municipal al fracţiunii „Partidului Nostru”, Ilian Caşu, care a făcut o interpelare la Direcţia generală transport public şi căi de comunicaţie.

În răspunsul oficial semnat de către şeful Direcţiei, Igor Gamreţchi, lui Caşu i s-a comunicat că ÎM „Exdrupo” a achiziţionat în 2015 de la SRL „Standart Impex” 34 mii kg de vopsea albă acrilică AK-511pentru aplicarea marcajului rutier, în valoare de 37,5 lei/kg (fără TVA). Adică, aceasta a costat în total 1,275 milioane de lei (fără TVA).

Ținînd cont de preţ, vopseaua nu a fost atît de ieftină ca să se şteargă atît de repede. Or, urmele ei nu se văd încă din primăvară. Atunci care e problema? Un furt banal? Scuzaţi, dar la ce putem să ne gîndim cînd întreprinderea şi conducerea ei a fost implicată într-un şir de scandaluri de corupţie?

Potrivit portalului crimemoldova.com, în octombrie 2015, directorul ÎM “Exdrupo”, Efim Cheptănari, a fost arestat fiind acuzat de fraudă din buget de 700 de mii de lei, destinați pentru achiziţia suprafeţelor rutiere în curţile blocurilor cu multe etaje. Anterior, acesta fusese demis de primarul general, însă nu a ajuns după gratii. Apoi el a revenit la întreprindere.

Şi în 2014 „Exdrupo” s-a proslăvit prin faptul că a fost implicată în scandalul de corupţie în legătură cu furtul în proporţii deosebit de mari a banilor din fondurile străine destinate pentru drumurile municipale. Atunci nimeni nu a fost condamnat.

Anul trecut, angajaţii întreprinderii au fost acuzai de calitatea proastă a asfaltării pe str. Negreşteni (învecinată cu str. Calea Basarabiei) şi pavarea străzii pietonale. Cîştigînd contractul de amenajare a străzii pietonale, ÎM „Exdrupo”, din motive necunoscute, l-a cedat firmei „Lucet-Comerţ”, angajînd-o în calitate de subcontractant. Nu e secret că „Lucet-Comerţ” este afiliată fratelui lui Dorin Chirtoacă.

În principiu, ce-i de mirare că s-a şters marcajul de anul trecut, dacă marcajul 3D pe trecerea de pietoni atît de mult mediatizat (la intersecţia str. Docuceaev şi şoseaua Hînceşti) deja peste două săptămîni (!) a început să se deterioreze.

Unul dintre utilizatorii reţelelor de socializare a scris: „Trecerea de pietoni 3D din Chişinău este o reflectare a întregii situaţii catastrofale din ţară. În ea e totul, fără exagerare! Şi prezentarea pompoasă, şi atitudinea nihilistă faţă de faptul cum va arăta aceasta în final. Aceasta este reflecţia în oglindă a promisiunilor conducerii ţării. Ce au promis şi ce au făcut.

Mă miră acest «rafinament de doi bani», mă miră oamenii care fac acest lucru. Pentru ce fac ei aceasta? De formă? Iar această crăpătură ireală de-a lungul trecerii e ca un semn al calităţii vieţii în statul nostru. Nu în 3D, ci în 5D, cu toate consecinţele de rigoare. E imposibil să privesc cum oamenii îşi bat joc de ei înşişi şi de oraş”.

Un alt utilizator întreabă: „Cîte treceri sînt marcate? Cîţi bani au fost spălaţi în asfalt?” Se mai planifică încă 24 de asemenea treceri 3D. Dacă vor fi de aceeaşi calitate, atunci e mai bine să nu fie marcate. Se pare că conducerea ÎM „Exdrupo” s-a gîndit astfel şi la trecerile simple.

Potrivit poliţiei, cele mai periculoase treceri pietonale din capitală sînt cele de pe bulevardul Dacia, şoseaua Hînceşti şi str. Calea Ieşilor.

Autorităţile municipale au promis să aplice marcajul încă în aprilie, iar pentru aceasta, din bugetul municipal au fost alocați 16 milioane de lei. Dar se pare că ceva nu funcţionează …



SURSA

Comentarii