21.05.2015 10:57
Superstiţiile la moldoveni. „Un miliard de chinezi muncesc doar pentru Republica Moldova, ca să ne satisfacă ritualurile funerare”
Tot el explică dacă ajung pomenile date de sufletul celor morţi pe lumea cealaltă şi dacă legăturile care împreunează mâinile şi picioarele mortului au ceva în comun cu credinţa creştin-ortodoxă. În trecut, românii foloseau expresii din care aflăm că nu vedeau moartea ca pe o dramă. „Ei spuneau că se duc la praznic, slavonism care se traduce prin sărbătoare. Însuşi verbul «a petrece» mortul la groapă înseamnă o sărbătoare”, explică preotul Andrei.
Tot el spune că „nu-l petrecem pe cel mort în nefiinţă, aşa cum în ultimul timp se exprimă unii crezând că această sintagmă este una foarte inteligentă, ci îl petrecem în lumea celor drepţi”. De asemenea, cuvântul „cimitir”, care din limba greacă se traduce „dormitor” ne demonstrează că moartea este o petrecere în lumea odihnei. „Şi verbul «a mântui» are sensuri diferite. La mort se spune «Doamne, mântuieşte-ne», ceea ce înseamnă «Doamne, odihneşte-ne în împărăţia ta». În timp, mulţi au început să folosească acest cuvânt în sens rău, folosind expresia «Am să te mântui de zile»”.
Comunismul ne-a schimbat percepţiile
Părintele Andrei crede că astăzi, în special în Republica Moldova, „moartea este văzută ca o dramă din considerentul că am fost distruşi din punct de vedere al perceperii morţii în epoca comunistă. Atunci s-a vorbit despre nefiinţă, atunci a fost negată existenţa lui Dumnezeu. Iar era consumistă în care suntem ne impune o altă gândire despre moarte decât cea pe care au avut-o străbuneii noştri”. El adaugă că mulţi se tem de moarte, însă ei nu ştiu că „în taina botezului deja murim pentru lumea aceasta. Şi tot atunci noi ne naştem pentru împărăţia lui Dumnezeu, care este aici, în lumea aceasta şi în lumea viitoare, iar moartea nu este decât o trecere.
În prezent, botezul este doar un obicei de a deveni cumetri cu jumătate de sat, care să te ajute mai apoi să-ţi rezolvi unele probleme”.
„E la modă să dăm ştergare produse în China”
„Mai umblă oamenii şi întreabă dacă să pună ştergarul pe umărul drept sau stâng al preotului. Această modă nu este a bisericii, sunt ale oamenilor. Lumea însă continuă să facă pentru că se teme de gura satului. În oraş, în linii generale, mai puţin se atrage atenţia la lucrurile acestea, pentru că oraşul este secularizat. Atât timp cât ne place să ne împlinim orgoliul prin oferirea unor astfel de pomeni, nu vom depăşi starea lucrurilor actuală”, precizează preotul.
Ce gândeşte un preot când înmormântează un om
Preoţii sunt cei care conduc ritualul de înmormântare. „Dacă preotul percepe moartea prin nădejdea vieţii veşnice, atunci el o vede ca pe o petrecere, la propriu, cu nădejdea că vom învia. Totuşi, preotul mai simte o stare de tristeţe atunci când cel răposat nu s-a pregătit cum se cuvine, nu şi-a mărturisit păcatele, nu s-a împărtăşit şi nu a prea intrat în biserică în lumea aceasta. Iar omului care nu-i place în bisercă nu-i va plăcea nici Raiul. În asta şi constă iadul - în neplăcerea de a fi în Rai. Categoric, iadul nu înseamnă smoală, demoni cu furci. Ideea de un iad al smoalei şi al focului a pornit de la „Divina Comedie” a lui Dante Alighieri”, lămureşte părintele Andrei. „Religia, ca şi chimia, nu poate fi predată în clasele primare. Religia este pentru cei care au deja conştiinţa înţelegerii. De aceea, ar trebui să fie predată în clasele liceale”