14.10.2015 13:32
Transportul public, durerea chișinăuienilor
Peste trei sute de troleibuze, o sută de autobuze și câteva mii de maxi-taxi asigură zilnic transportarea chișinăuienilor. La modul general, buna funcționare a transportului public este un indicator al unei capitale europene dezvoltate. Reporterul MBC a analizat cât de bine este pus la punct transportul public în municipiul Chișinău.
În prezent, în capitala țării funcționează trei parcuri de troleibuze și unul de autobuze. În plus, există câteva zeci de companii private de maxi-taxi și tot atâtea care prestează servicii de taxi pasagerilor.
Potrivit datelor, la balanța Primăriei Chișinău sunt în jur de trei sute de troleibuze care circulă pe 22 de itinerare. Majoritatea acestora au un grafic comod de circulație, de la 6 dimineața până la unsprezece seara.
În schimb, transportarea călătorilor pe rutele regulate de autobuze funcționează mult mai prost. Și asta deoarece, pentru cele 26 de itinerarii sunt disponibile nu mai mult de 100 unități de transport. De altfel, consilierii municipal discută despre renovarea parcurilor de autobuze mai mult în perioada preelectorală, apoi această problemă se dă uității.
Și în sfârșit, să analizăm cel de-al treilea mijloc de transport al pasagerilor - maxi-taxi care a fost considerat un fel de know-how după destrămarea URSS. Un astfel de transport mai poate fi văzut doar în țările lumii a treia, în Europa însă microautobuzele sunt utilizate pentru transportarea delegațiilor și ca transport interurban, firește că acestea sunt bine amenajate și confortabile.
La Chișinău, companiile private de maxi-taxi sunt într-un război continuu cu autoritățile municipale, pe fundalul schimbării dese de itinerar și neacceptării majorării costurilor de călătorie.
De partea cealaltă, serviciile de taxi sunt foarte dezvoltate și accesibile ca preț în capitala țării. Zilnic, pe străzile Chișinăului circulă peste trei mii de automobile taxi. Cu toate acestea, deseori este destul de dificil, mai ales în orele de vârf, să găsești un taxi liber.
În concluzie, unicul avantaj și, poate, unicul moment pozitiv în transportul public de la Chișinău este costul biletelor de călătorie, cu mult sub media europeană. Astfel, călătoria cu troleibuzul costă 2 lei, cu autobuzul și maxi-taxi – 3 lei, iar o călătorie cu serviciile de taxi în raza municipiului ajunge la 25-40 de lei.