05.09.2016 06:00
Locuitorii Moldovei tot mai puțin utilizează telefonia fixă
Pe piața serviciilor de telefonie fixă în Moldova, pentru al treilea an consecutiv, continuă să scadă numărul de abonați, volumul total al traficului de voce și vînzările acestor servicii.
Astfel, potrivit Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia Informaţiei (ANRCETI), în perioada ianuarie-iunie 2016, pe piaţa serviciilor de telefonie fixă a continuat diminuarea numărului de abonaţi, a traficului de voce și a vînzărilor serviciilor respective, tendinţă care marchează această piață în ultimii trei ani.
Datele statistice privind evoluţia pieței respective, publicate astăzi de ANRCETI, arată că numărul de abonați a scăzut față de finalul anului 2015 cu mai bine de 11,2 mii (- 0,9%) și a totalizat peste 1 mil. 191,2 mii, volumul total al traficului de voce s-a diminuat comparativ cu primul semestru al anului 2015 cu 109,7 mil. minute (-10,2%) și a însumat 967,3 mil. minute, iar volumul vînzărilor de servicii – cu 41,2 mil. lei (-8,1%) şi a alcătuit peste 466,6 mil. lei.
Conform datelor prezentate ANRCETI de 22 de furnizori activi de servicii de telefonie fixă, micșorarea numărului total de abonaţi a fost cauzată de diminuarea bazei de abonaţi a SA „Moldtelecom” cu 15,8 mii (- 1,5%), numărul acestora ajungînd, la finele primului semestru, la 1 mil. 58,7 mii. Totodată, baza cumulată de abonaţi a celorlalți 21 de furnizori alternativi de telefonie fixă a crescut cu mai bine de 4,6 mii (+ 3,5%) şi a însumat peste 132,5 mii. În urma acestei evoluții, rata de penetrare a serviciilor de telefonie fixă raportată la 100 de locuitori ai republicii a scăzut cu 0,5 puncte procentuale şi a ajuns la 33,5%.
Micşorarea volumului total al traficului de voce în reţelele fixe a fost determinată de diminuarea tuturor tipurilor de trafic. Astfel, traficul iniţiat peste hotare şi terminat în reţelele fixe din R. Moldova a scăzut cu 35%, traficul către reţelele internaţionale – cu 26%, traficul către alte reţele fixe – cu 43,7%, traficul către reţelele mobile – cu 10% și traficul de interconectare – cu 7,5%. Urmare a acestei evoluţii, traficul mediu lunar de voce per abonat s-a micșorat cu 12,9% şi a alcătuit 207 minute (trei ore și 27 de minute).
Diminuarea volumului total de vînzări ale serviciilor de telefonie fixă a fost cauzată de scăderea vînzărilor realizate de majoritatea operatorilor de pe piața respectivă. Astfel, vînzările SA „Moldtelecom” au scăzut cu 25,4 mil. lei și au însumat circa 450,6 mil. lei, iar vînzările cumulative ale furnizorilor alternativi s-au micșorat cu 15,8 mil. lei și au totalizat peste 16 mil. lei. În consecință, venitul mediu lunar per abonat (ARPU) s-a redus cu circa 5 lei (- 7%) şi a alcătuit 64,9 lei. SA „Moldtelecom” a înregistrat un ARPU de circa 70,2 lei, iar furnizorii alternativi – un ARPU mediu de 20,3 lei.
Specialiștii ANRCETI explică micșorarea numărului de abonaţi la serviciile de telefonie fixă și a traficului de voce în rețelele fixe prin migrarea unei părți a abonaților la serviciile voce oferite prin rețeaua Internet şi la serviciile de telefonie mobilă, care sînt mai comode pentru utilizatori.
La finalul primului semestru al anului 2016, cotele de piață ale operatorilor de telefonie fixă, în funcţie de cifra de afaceri, practic au rămas la nivelul anului 2015. Astfel, cota de piaţă a SA „Moldtelecom” a alcătuit 96,6%, iar cota cumulată a furnizorilor alternativi de telefonie fixă – 3,4%.